Decisions, decisions… Waarom je selectief moet zijn met social media kanalen

qm-social-decisions

Het social media landschap is onmetelijk groot. Er zijn zo veel kanalen met een specifieke niche, dat de keuze voor marketeers verre van eenvoudig is. Wie overal aanwezig is, is in feite nergens aanwezig. Zelfs een tiental kanalen selecteren voor je social media activiteiten, is doorgaans te veel. In de eerste plaats omdat je rekening dient te houden met waar je doelpubliek vertoeft, en  omdat het quasi-onmogelijk is om meerdere, intrinsiek verschillende kanalen met elkaar te integreren op een zinvolle manier.

Omni-aanwezigheid op social media is niet wenselijk en bovendien niet haalbaar.

Overal aanwezig zijn is niet haalbaar

Mocht er nog twijfel bestaan: omni-aanwezigheid op social media is niet wenselijk en bovendien niet haalbaar. Het is aangewezen om 1) te onderzoeken waar je doelpubliek zijn tijd doorbrengt, 2) deze kanalen te selecteren en 3) een strategie te ontwikkelen binnen de richtlijnen van de respectievelijke kanalen. Elk kanaal is anders en vereist dus een aangepaste strategie, waarbij je uiteraard rekening houdt met een overkoepelende merkbeleving.

De meest gebruikte kanalen in België

Welke kanalen onderzoek je het eerst? De top 4 van de meest gebruikte kanalen in België is alvast een goed begin: 1. LinkedIn, 2. Facebook, 3. Twitter en 4. Google Plus.

  • LinkedIn richt zich op professionele gebruikers – meer dan 220 miljoen wereldwijd zelfs. Is je publiek op zoek naar langere artikels of white papers? Dan is LinkedIn de place to be.

Voor wie? Vooral B2B-organisaties die leads willen genereren.

  • Met iets meer dan 1,2 miljard gebruikers wereldwijd blijft Facebook de grootste speler, zelfs al zou het gebruik bij tieners tanende zijn. Het advertentiemodel groeit stilaan uit zijn kinderschoenen en biedt heel wat targetingmogelijkheden.

Voor wie? Organisaties die engagerende content bieden en fans willen mobiliseren.

  • Ook Twitter, dat 500 miljoen wereldwijde gebruikers kan voorleggen, biedt heel wat mogelijkheden. Het platform is vooral geschikt voor één-op-één interacties met fans en merkgebruikers.

Voor wie? Organisaties die conversaties over hun merk willen monitoren en sturen.

  • Google Plus maakte in de afgelopen jaren een felle inhaalbeweging en kan anno 2014 uitpakken met ongeveer 550 miljoen gebruikers wereldwijd. Dankzij de integratie met andere Google-producten zoals  Hangouts biedt het platform heel wat professionele één-op-één mogelijkheden.

Voor wie? Organisaties met een voorliefde voor communities en SEO.

Nichekanalen die je niet over het hoofd mag zien

Naast de algemenere ‘koepelkanalen’ zijn er nog enkele andere platformen die zeker het overwegen waard zijn. Instagram, YouTube, Pinterest en Snapchat kan je misschien meer bestempelen als nichekanalen, waardoor ze zeker niet voor iedereen geschikt zijn, maar ze bieden in elk geval heel wat specifieke marketingopportuniteiten.

  • De acquisitie van Instagram was een schot in de roos voor Facebook. Meer dan 150 miljoen wereldwijde gebruikers uploaden en liken er foto’s.

Voor wie? Vooral lifestyle-, mode- en luxemerken die visueel en creatief kunnen uitpakken.

  • Video-sharing website YouTube verwelkomt maandelijks 1 miljard unieke gebruikers die samen 6 miljard uur aan video content bekijken. Je expertise delen in handige how-to video’s is een van de mogelijkheden.

Voor wie? Organisaties met video content en how-to expertise.

  • Pinterest heeft dan weer 70 miljoen (voornamelijk vrouwelijke) gebruikers in haar rangen. De site, die gebruikers toelaat om afbeeldingen te ‘pinnen’ op moodboards betekent mogelijk een enorme traffic boost voor e-commercesites.

Voor wie? Mode-, design-, reis- en DIY-merken met sterke, visuele content.

  • Snapchat (100 miljoen vermeende gebruikers – er zijn geen cijfers beschikbaar) is een relatief nieuwe speler op de social media markt. Veel merken experimenteren met casual één-op-één interacties in de vorm van grappige snaps of kortingsbonnen.

Voor wie? Organisaties die zoeken naar casual één-op-één connecties met merkfans.

Begin niet onbezonnen aan je social media avontuur. Je zal constant moeten meten en monitoren voor een optimale return.

Sociale media: bezint eer ge begint

Deze kanalen zijn natuurlijk het topje van de ijsberg, maar toch geven ze je een idee van de diverse aard van de verschillende kanalen. Je uiteindelijke keuze hangt af van je bedrijfsactiviteit, je doelstellingen met betrekking tot social media, en hoeveel tijd en middelen je kan vrijmaken om de verschillende profielen te onderhouden. De keuze voor een kanaal is trouwens nog maar het begin: de invulling en opvolging nemen heel wat tijd in beslag. Begin dus niet onbezonnen aan je social media avontuur. Je zal constant moeten meten en monitoren voor een optimale return.

Het juiste social media kanaal selecteren

Onthoud altijd: je organisatie staat niet in functie van het kanaal, het kanaal dient je organisatie/content te ondersteunen. Een audit van je content is daarom aangewezen. Zonder de juiste content assets is je social media avontuur al bij voorbaat gedoemd tot mislukken. Daarenboven moet je evalueren of je content je wel business zal opleveren. Zonder die twee elementen is je social media strategie geenszins duurzaam. De succesformule? Eén of meerdere kanalen vinden die perfect overeenstemmen met je meest potente content assets.

Executive Summary

Omni-aanwezigheid op social media is niet wenselijk en bovendien niet haalbaar, zeker omdat het social media landschap is opgebouwd uit een veelvoud aan platformen. Het geheim van social media succes? Je waardevolste content assets een thuis geven op de meest passende kanalen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *