Hoe kan je YouTube inzetten voor je marketing campagnes?

Marketeers vragen zich weleens af of het nodig is om een YouTube kanaal op te starten. Het antwoord op die vraag is afhankelijk van het type bedrijf, de soort content die je schrijft en het resultaat dat je via video’s wil bereiken. Ontdek of en in welke mate jouw bedrijf baat heeft bij het opzetten van een YouTube kanaal.

YouTube inzetten voor je marketing campagne

Welke meerwaarde biedt YouTube?

YouTube is een zoekmachine, een hosting service, een reclameplatform en een sociaal netwerk. Het is echter belangrijk dat je voor ogen houdt wat YouTube voor de gebruiker is, en dat is een website om online video’s te vinden te bekijken. Langs welke weg (via Google, social media, direct) gebruikers ook op YouTube terecht komen, de gebruikersintentie is altijd hetzelfde, namelijk een video bekijken. Mensen surfen niet naar Google om producten of diensten te kopen, het nieuws te bekijken, restaurants te vinden of reizen te boeken. Ze gebruiken YouTube voor informatieve of entertainende video’s.

Als je YouTube dus wil inzetten voor je marketing campagne, is het belangrijk dat je strategie steeds rekening houdt met de intentie van de gebruikers. Je moet dus content creëren die gebruikers informeert, richtlijnen geeft of entertaint, of advertenties aanmaken die de gebruikersintentie ondersteunen en mensen naar de juiste video’s leiden. De juiste content en geschikte advertenties zullen ertoe leiden dat YouTube gebruikers je merk leren kennen en herkennen.

De juiste content strategie voor YouTube

Om een succesvolle campagne via YouTube te voeren, is het belangrijk dat je een coherente content strategie hanteert. De beste YouTube kanalen publiceren regelmatig goede, kwalitatieve video’s die een meerwaarde bieden voor het publiek. Één zeer populaire video staat niet garant voor succes, vooral omdat Google bij de SERP’s steeds vaker kijkt naar het resultaat van het volledige YouTube kanaal in plaats van de afzonderlijke video’s. Als je video’s in je kanaal opneemt die niet goed presteren, zal je ranking dus dalen.

Enkele concrete tips:

  • Beeld je bedrijf af als de leider in je bedrijfstak door informatie aan te bieden die je capaciteiten demonstreert en tegelijkertijd ook waardevol is voor gebruikers. Dat kan bijvoorbeeld door het posten van video’s van speeches, presentaties of seminaries.
  • Veel mensen gebruiken YouTube om instructievideo’s te vinden. Post daarom regelmatig how to video’s, vooral als je bedrijf over specifieke en interessante kennis beschikt waarvan anderen kunnen leren.
  • Gebruik advertenties om de zichtbaarheid van je YouTube kanaal te verhogen.

Heeft mijn bedrijf een YouTube kanaal nodig?

Heeft mijn bedrijf een YouTube kanaal nodig? Het antwoord op die vraag is eenvoudig: als je klanten of mensen die je klanten beïnvloeden video’s op YouTube bekijken die relevant zijn voor jouw bedrijfstak, dan heb je een YouTube kanaal nodig.

Executive Summary

Kan een YouTube kanaal een meerwaarde bieden voor jouw bedrijf?
Start met het uitbouwen van een content strategie!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *