Hoe Facebook 2014 wil domineren

facebook 2014

facebook in 2014Op 4 februari mag Facebook al weer 10 kaarsjes uitblazen. Het afgelopen decennium vergaarde het geesteskind van Mark Zuckerberg meer dan een miljard gebruikers, tonnen data en uiteraard ook heel wat controverse. Facebook is al jaren een begrip. Maar dat betekent niet dat het sociale platform niet onderhevig is aan de grillen van de social media industrie. Het polariserende sociale netwerk zal ook in 2014 druk experimenteren met nieuwe features en mogelijkheden om haar toppositie te handhaven. Aan de basis van de strategie van Facebook liggen drie elementen.

Prioriteit 1: betere algoritmes

Facebook is haar kinderschoenen ondertussen ontgroeid. Waar het platform vroeger uitblonk in fotosharing en statusupdates, krijgen de zoekfunctie en nieuwsberichten steeds meer de bovenhand. Terwijl andere sociale netwerken zoals Twitter en Snapchat niches uitbouwden voor foto’s en statusupdates, is Facebook haar diensten blijven uitbreiden. Heel leuk, maar het zorgde er wel voor dat onze newsfeed soms een rommeltje werd.

Het verbeterde Newsfeed algoritme brengt kwaliteitsvolle content meer naar voren, en in de toekomst zal het algoritme van Facebook ook rekening houden met persoonlijke interesses en gepersonaliseerde nieuwsitems bij het filteren van je tijdlijn.

Verder plant Facebook om haar gebruikers aan te moedigen meer op advertenties te klikken, om zo beter te identificeren welke advertenties werken en welke niet.

Ook experimenteren met artificiële intelligentie en het uitbouwen van Graph Search, de interne zoekmachine van Facebook, staan op het programma. Graph Search wordt trouwens dit jaar beschikbaar voor mobile.

Prioriteit 2: advertentiediensten perfectioneren

Irrelevante advertenties zijn verschrikkelijk frustrerend en werken een negatieve gebruikservaring in de hand. Het is daarom een topprioriteit voor Facebook om haar advertentiediensten op punt te stellen. Dit komt niet enkel de bottom line van Facebook ten goede, maar ook de relatie met haar gebruikers.

Er zijn bovendien een slordige 25 miljoen KMO’s met bedrijfspagina’s die nog niet adverteren op Facebook. Kanttekening: het aantal Facebook-adverteerders bedroeg eind vorig jaar circa één miljoen. Het potentieel is met andere woorden immens en Facebook zal niet-adverteerders dan ook agressief opjagen in 2014.

Facebook zet bovendien zwaar in op de nieuwe autoplay video ads. Deze advertenties zijn immers moeilijk te negeren en Zuckerberg rekent daardoor op swingende advertentie-inkomsten. Het betekent echter ook dat relevante ads nog meer zullen opvallen, dus er staat nog meer druk op de ketel om de relevantie van advertenties danig op te schroeven.

Prioriteit 3: gebruik bij tieners terug aanwakkeren

Eind 2013 reageerden investeerders fel toen bleek dat tieners steeds minder tijd zouden doorbrengen op Facebook. Aangezien advertenties uiteraard enkel werken op een platform met ‘geëngageerde’ gebruikers, zal Facebook in 2014 grove middelen inzetten om het Facebook-gebruik bij tieners weer aan te wakkeren.

1 Comment

  1. MarineSHilby

    1 month ago

    Nice post. I learn something totally new and challenging on sites
    I stumbleupon everyday. It will always be exciting to
    read articles from other authors and practice something from their sites.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *