06.02.2012 - Social

De kansen en bedreigingen van een Facebook fanpagina – Marie en Louis & Sunjets

De jongste vakantiecheckers van Vlaanderen heten Marie en Louis. Deze figuren uit de Jetair reclamespots op radio en tv zijn erg populair. In het verleden waren er al tal van reclamefilmpjes met kinderen die minder goed werden aanvaard door het grote publiek. Denk bijvoorbeeld aan het jongetje van de Belgacom reclames die zelfs bedreigd werd, hoewel hij wel enige steun kan vinden op Facebook.

Een Facebook wall zonder restricties?

Louis en Marie kunnen ook rekenen op een sterke groep Facebook fans, ze hebben hun eigen pagina met 21.914 fans. Het is echter niet meteen duidelijk of het om een pagina vanuit Jetair gaat of een echte fanpagina. De Facebook wall wordt volledig open gelaten, iedereen kan dus posten op het prikbord zonder moderatie. Dit is een van de ergste nachtmerries voor een marketeer, maar in dit geval zijn de berichten erg positief (buiten enkele spamberichten dan). Als we een gokje wagen, gaan we er dus van uit dat deze pagina niet door Jetair beheerd wordt, maar door een echte fan. De meeste bedrijven hebben het namelijk moeilijk om de controle 'uit handen te geven' en een Facebook pagina zonder restricties op de Facebook wall is hier wel het toppunt van.

Op vlak van interactie is de pagina dan weer iets minder indrukwekkend. Zo toont de praten hierover indicator maar 30. Als we dit vergelijken met de officiële Jetair Facebook pagina die met slechts 10.146 "vinden dit leuk" toch al 339 “praten hierover” heeft.  Het aantal reacties en likes op de Facebook berichten zijn dan ook redelijk beperkt; veel fans hebben, is dus niet het enige wat telt!

Een fanpagina voor Sunjets.be? Maar alléé!

Als we Louis en Marie vergelijken met een ander alomtegenwoordige spot van de reissector, zijn deze cijfers wel erg sterk. Sunjets investeert bijvoorbeeld erg veel in reclame op radio en tv, helaas lijkt hun campagne averechts te werken. In plaats van een fanpagina, vinden we een fanpagina die vraagt om eindelijk eens te stoppen. We moeten wel toegeven dat iedereen de "maar alléé" van de reclame al kan meezeggen hier op kantoor. Bovendien is het feit dat dezelfde reclame vijf minuten later weer op de radio komt wel een beetje irriterend.

Deze twee tactieken op vlak van adverteren tonen mooi het verschil tussen de oude wijze van marketing (Sunjets roept om aandacht) en de modernere marketing waarbij je zowel aandacht als een bepaald gevoel rond je merk wilt overbrengen. Louis en Marie zijn schattig en grappig, daarenboven zijn ze altijd te zien op leuke vakantiebestemmingen zoals de sneeuwpiste of het strand. De meeste mensen krijgen dus een leuk vakantiegevoel mee, terwijl de Sunjets reclame dit veel minder heeft.

De Facebook pagina van Sunjets toont echter dat ze wel weten hoe ze  reclame kunnen gebruiken voor hun social media aanwezigheid. Ze hebben de "maar alléé" volledig verwerkt in onder andere hun profielfoto en een social media actie. Met slechts een kleine 3.000 fans moet Sunjets zich toch reppen om onder andere Thomas Cook en easyJet in te halen.

2 Facebook tips van de reissector

Wat wil je zien op de officiële Facebook pagina van bijvoorbeeld Jetair? Coole vakantiebestemmingen natuurlijk! De reissector deelt daarom massaal foto's op hun Facebook pagina's. Een idyllisch eiland, een adembenemend strand of een bergachtig landschap zorgen al snel voor tal van likes en reacties. Hang er relevante promoties aan vast en je hebt een efficiënte tactiek om rendement te halen uit Facebook.

De reissector maakt ook erg veel reclame op tv, dit zorgt voor een uitgebreide collectie videomateriaal. Deel de meest recente reclamespot (die hopelijk een dosis humor bevat) op Facebook of neem reclame uit de jaren '80 die er volledig retro uitziet. Dergelijke video's delen kost niets extra, maar kunnen door Facebook een groter bereik of een nieuw leven krijgen. Wie weet word je YouTube filmpje wel de nieuwste virale hit?

Meer succesvolle Facebook fanpagina's

Coca Cola en Marie en Louis bewijzen dat een fanpagina best ssuccesvol kan zijn zelfs zonder enige controle. Hebben jullie nog andere leuke voorbeelden van dergelijke Facebook fanpagina's?

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans