Case study: Coca-Cola op Facebook

Beginnen met Facebook is niet voor iedere ondernemer de meest evidente zaak ter wereld. Vorige maand hebben we met een case study van Electrabel al bewezen dat Facebook compleet negeren een slechte keuze is. Vandaag kiezen we voor een inspirerend verhaal: de eerste stapjes van het merk Coca-Cola op Facebook.

Het begon met Dusty

Dusty en Michael met hun troste creatie: de Coca-Cola Facebook fanpagina

Er waren eens 2 Coca-Cola fans genaamd Dusty en Michael. Dusty zocht naar de officiële Facebook pagina van Coca-Cola, maar kon hem niet vinden. Als een echte fan besloot hij dan maar om er zelf één te maken samen met zijn vriend Michael.

De pagina was erg succesvol en ze maakten erg veel vrienden (nu fans genaamd) die samen op Facebook het iconische merk Coca-Cola wilden bespreken. Natuurlijk merkte het management van Coca-Cola dat deze pagina steeds populairder werd. De meeste grote merken zouden meteen proberen de Facebook pagina weg te halen bij deze ongetrainde amateurs.

De goede Colafee

Coca-Cola is natuurlijk niet zoals de meeste merken en deed het omgekeerde. In plaats van Dusty en Michael zo ver mogelijk weg te houden van de Facebook pagina, liet Coca-Cola hen de pagina nog een tijd beheren. Op deze manier kon Coca-Cola de mogelijkheden van Facebook stap voor stap leren kennen en tegelijk gebruik maken van het netwerk dat deze 2 superfans al hadden opgebouwd.

Enkele jaren later zijn Dusty en Michael nog niet vergeten. Ze hebben een applicatie gekregen op de Facebook pagina van Coca-Cola genaamd ‘Page Creators’. Coca-Cola ondersteunt Dusty en Michael nog steeds als ze een ludieke actie willen doen en dit op YouTube posten.

Moraal van het verhaal

De meeste ondernemers denken natuurlijk nu dat zij geen Coca-Cola zijn en dit klopt volledig. Niet iedereen heeft al miljoenen fans nog voor ze zichzelf op het internet introduceren. Coca-Cola heeft gigantische hoeveelheden fans die zelfs willen betalen voor promotiemateriaal. Hoe kan je als normale onderneming hier nu iets uit leren?

Fans zijn de basis van een succesvolle Facebook pagina. Als je nu naar de Facebook pagina gaat van Coca-Cola merk je dat fans nog steeds de pagina beheren en Coca-Cola hen enkel helpt. De Facebook Wall staat vol met berichten van fans, Coca-Cola heeft de Wall dan ook volledig open gegooid voor zijn Facebook fans. Als je denkt aan het systeem van de Facebook Edgerank kan je alleen maar besluiten dat dit een geniaal idee is.

Het menu van de Facebook pagina staat ook vol met tal van applicaties die allemaal bedoeld zijn om fans te betrekken bij het merk Coca-Cola. De producten, de merchandising, de reclames, … alles wordt ondersteund met ideeën van fans. User generated content op zijn best met slechts een beperkt beheer van Coca-Cola.

De kleine ondernemer

De belangrijkste les voor de kleine ondernemer is om niet bang te zijn van je fans. De meeste klanten die je Facebook pagina zoeken, zijn al geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Je fans kunnen je hierbij helpen door extra informatie te bieden van echte gebruikers, je Facebook pagina te actief houden en ideeën te geven hoe je je producten, service, marketing en imago nog kan verbeteren.

Door je fans het werk te laten doen, verhoog je het effect van je Facebook pagina op verschillende manieren:

  • Je moet natuurlijk zelf minder posten, maar deze tijd steek je best wel in het opvolgen van de reacties en het modereren van agressieve reacties.
  • Door middel van de Edgerank zullen je actieve fans je posts/foto’s/video’s duidelijker te zien krijgen in hun nieuwsoverzicht.
  • Je fans zullen je praktische en soms erg creatieve ideeën bieden voor productontwikkeling, -verbeteringen en marketing.
Natuurlijk is Coca-Cola niet de enige die volop gebruikt maakt van social media. Binnenkort kan je meer case studies verwachten van grote en veel kleinere merken. Ben je zelf groot geworden met social media of zoek je tips voor een specifieke sector? Laat een reactie achter of stel een vraag op Twitter @Queromedia.

3 Comments

  1. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative.
    I am going to watch out for brussels. I’ll be grateful if you continue this in future.
    Many people will be benefited from your writing.
    Cheers!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *