Google Analytics | 5 Custom Reports om van te smullen

Google Analytics Custom Reports

Web analytics, online marketeers kunnen het tegenwoordig niet meer wegdenken uit hun dagelijkse activiteiten. Wat wil je ook? Gratis web analytics pakketten zoals Google Analytics hebben zich de laatste jaren ontpopt tot een informatiebron van onschatbare waarde. En ook hier schuilt meteen een gevaar in… Door de grote hoeveelheid aan bruikbare informatie die met een paar muisklikken beschikbaar wordt, gaan veel gebruikers web analytics als een doel op zich zien. Fout! Web analytics is net zoals elke andere vorm van rapportage een middel. Een middel om op een beter gefundeerde manier de juiste of betere beslissingen te nemen.

De standaardrapporten van Google Analytics kunnen je al een heel eind op weg helpen. Maar voor de beginnende web analytics is het soms een beetje achter de data aan hollen… Wil je in één oogopslag de belangrijkste inzichten wat betreft content, keywords, inkomend websiteverkeer (linkanalyse), social media en soorten browsers? Hier stellen we enkele Custom Reports voor die je in Google Analytics kan creëren om zo in een mum van tijd een duidelijk beeld te krijgen hoe je website presteert.

1. Rapport voor best presterende content

Content wordt alsmaar belangrijker in het online landschap. Iedereen weet het, iedereen beseft het en iedereen begint stilaan mee te springen op de contentkar. Het is logisch dat de analyse van de prestaties van je websitecontent dan minstens even belangrijk is…

In dit custom report groepeer je de belangrijkste maatstaven om de prestaties en populariteit van je content te doorlichten. Met deze informatie krijg je al direct een idee van:

  • Welke (soort) content het meeste bezoekers aantrekt voor mijn website;
  • Hoe engagerend, hoe boeiend mijn content is (avg. time on page);
  • Welke content conversies oplevert.

Google Analytics rapport voor content prestaties

Kengetallen die je nodig hebt voor dit rapport:
  • Page title (handiger om verschillende soorten content te herkennen dan als je de URL als dimensie neemt)
  • Entrances
  • Unique Visitors
  • Bounces (of de Bounce Rate)
  • Avg. Time on Page
  • Per Visit Goal Value (welke soort content levert de meest waardevolle bezoeken op?)
  • Goal Completion

2. Rapport voor inkomend websiteverkeer (linkanalyse)

Met bovenstaand rapport hebben we al een duidelijker beeld gekregen van welke content op onze website in trek is. Maar van waar komen die geïnteresseerde bezoekers dan? Zitten er traffic boosters tussen die je regelmatig ziet terugkomen, of zijn er nieuwe referrals die mogelijk interessant kunnen zijn verder te onderzoeken?

Dit handige rapportje verschaft antwoorden op volgende belangrijke vragen:

  • Welke verkeersbronnen leveren het grootste aantal bezoekers aan?
  • Op welke landingspagina’s komen ze binnen?
  • Welke verkeersbronnen leveren de meest geëngageerde bezoekers op?
  • In welke mate converteren bezoekers, afkomstig van verschillende verkeersbronnen?
  • Welke verkeersbronnen leveren ook nieuwe bezoekers aan?

Google Analytics rapport voor websiteverkeer

De benodigde kengetallen:

  • Source
  • Landing Page
  • Visits
  • Pages/visit
  • Goal completions
  • Bounce Rate
  • Percentage New Visits

3. Rapport voor keyword analyse

Doe je aan SEO? Dan wil je ongetwijfeld weten welke keywords relevante bezoekers naar jouw website sturen! Kortom; welke content wordt teruggevonden voor welke keywords? Voor een volledige analyse raden we je aan om drie tabblaadjes aan te maken voor dit rapport.

Google Analytics rapport voor keyword analyse

Tabblad “Targeting”

Geeft een algemeen zicht op welke content wordt teruggevonden voor welke keywords en hoe deze content vervolgens presteert als de bezoekers reeds aanwezig zijn. Op die manier kom je snel te weten op welke keywords dient gewerkt te worden en of er eventueel on-site aanpassingen moeten gemaakt worden.

Kengetallen die je nodig hebt:

  • Page Title
  • Keyword (eventueel kan je voor deze dimensie nog verder uitsplitsen naar medium, indien je ook aan SEA doet)
  • Unique Visitors
  • Goal Completions
  • Goal Conversion Rate (conversieratio)
  • Avg. Page Load Time

Tabblad “Engagement”

Daarnaast is het handig voor diezelfde dimensies (Page Title en Keyword) te gaan kijken hoe engagerend deze zijn, m.a.w. welke keywords voor welke content de meest geïnteresseerde bezoekers aantrekken.

Neem volgende kengetallen op in dit tabblad:

  • Unique Pageviews
  • Pages/Visit
  • Avg. Time on Page
  • Bounce Rate
  • Exit Percentage (hoeveel bezoekers verlaten de site na deze pagina bezocht te hebben?)
  • Conversieratio

Tabblad “Revenue”

Allemaal goed en wel, maar wat levert het eigenlijk op? In deze sectie van het rapport krijg je een duidelijker beeld van welke content en keywords daadwerkelijk iets opleveren, indien je aan E-commerce doet.

Benodigde metrics voor Page Title en Keyword:

  • Revenue
  • Per Visit Value
  • Ecommerce Conversion Rate

4. Rapport voor social media

Social media zijn hot. Niet alleen hebben ze op zoekmachinevlak een enorme nieuwswaarde die belangrijk is voor ranking, ze vormen een perfecte aangelegenheid om de meest relevante en waardevolste bezoekers aan te trekken mits een juiste targeting. Eerder kondigden we de recent gelanceerde Social-sectie in Google Analytics aan, die een ongetwijfeld een meerwaarde kan betekenen bij een diepgaande analyse van social media. Maar vind je helaas niet de tijd om zulke uitgebreide analyses uit te voeren? Dit rapport zal je ongetwijfeld heel wat tijd besparen én je de hoogsnodige inzichten verschaffen op gebied van social media in relatie tot jouw website.

Google Analytics rapport voor social media

Enkele zaken die dit rapport belicht:

  • Welke sociale media leveren het meeste bezoekers op?
  • Welke social media converteren goed?
  • Waar komen ze terecht op je website?

Voor dit rapport te maken heb je volgende metrics nodig:

  • Source en Landin Page als dimensies
  • Visits
  • Social Actions
  • Goal Completions
  • Conversieratio
  • Goal Value

5. De technische kant met het Browser-rapport

De ene browser is de andere niet. Een pagina die vlotjes draait in Google Chrome, is niet per se een succes in bijvoorbeeld Internet Explorer… Het is belangrijk om een idee te krijgen van welke browsers goed en minder goed presteren, aangezien het totale marktaandeel internetgebruikers nog steeds verdeeld is onder verschillende browsers.

Voor dit rapport neem je best Browser als dimensie en volgende metrics:

  • Visits
  • Bounce Rate
  • Exit Percentage
  • Avg. Page Load Time (als je denkt dat er problemen zijn met het renderen van bepaalde pagina’s)
  • Avg. Server Connection Time of Avg. Server Response Time (als je vermoedt dat de problemen zich op serverniveau situeren)

Google Analytics rapport voor browsers

 

Met Custom Reports is de sky werkelijk the limit! Hierboven hebben we al enkele voobeeldrapporten geïllustreerd die handig kunnen zijn, maar de lijst is allesbehalve eindig. Welke custom reports gebruik jij? Laat het ons weten!

 

Bron: SearchEngineWatch

Executive Summary

Wat? Hier enkele handige Custom Reports voor Google Analytics die je heel wat tijd kunnen besparen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *