Eindelijk social media meten met Google Analytics!

Google Analytics logoMeten is weten. Maar het meten is soms niet altijd even evident… Social media is typisch zo’n noemer waarop menig online marketeer zijn hoofd breekt als er duidende cijfers moeten voorgelegd worden. Wat betreft web analytics is Google Analytics nog altijd de koploper. Maar wat betreft cijfermateriaal inzake social media bleef ook Google Analytics op de vlakte. Tot nu…

Nieuwe social mediarapporten in Google Analytics

Concreet hebben we het hier over een volledig nieuwe sectie genaamd “Social”, die je in de komende weken onder je Traffic-tabblad zal terugvinden. De nieuwe sectie heeft zes subcategorieën: Overview, Sources, Pages, Social Plugins en Social Visitors Flow.

Overview

Zoals de meeste secties in Google Analytics, biedt ook de nieuwe Social-sectie een overzicht van key metrics. In de Overview-tab krijg je in een oogopslag informatie over de sociale waarde van conversies, sociale bronnen, gedeelde pagina’s en sociale plugins.

Social Overview Google Analytics

Sources

De benaming doet het al vermoeden: alle sociale bronnen handig opgelijst. Ook krijg je een visuele vergelijking tussen totaal aantal visits en aantal visits afkomstig van sociale bronnen. Per sociale bron kan je eveneens de gedeelde URL’s, waarlangs bezoekers zijn doorgestroomd, opvragen.

Pages

Hier kan je je gedeelde URL’s, waarlangs bezoekers op je website zijn terechtgekomen, raadplegen. Bij doorklikken op een gedeelde URL krijg je de sociale bron te zien. Ook wordt het Activity Stream-tabblad beschikbaar, een soort van real-time stream van sociale interacties met jouw offsite content.

Conversions

Conversies uitgesplitst naar sociaal netwerk. Assisted conversions vind je eveneens in het gelijknamige tabblaadje.

Social Plugins

Probeer je je bezoekers te engageren met bijvoorbeeld met een +1 button of Like-buttons? In het Social Plugins-rapport vind je deze sociale interacties zeer duidelijk terug, per sociale bron en per soort interactie (bv. Google +1, Facebook Like of Share, Twitter Retweet, enz.)!

UPDATE: social plugins, buiten Google’s +1, vereisen wat extra code om ze te tracken. Alle informatie omtrent extra code en hoe deze te implementeren vind je hier!

Social plugins Google Analytics

Social Visitors Flow

En als het bovenstaande je nog geen bescheiden vreugdesprongetje doet maken, dan kan de Social Visitors Flow je misschien wel warm krijgen… In dit rapport krijg je een flowchart van welk pad je bezoekers hebben afgelegd. Dus: van waar komen ze, op welke pagina’s zijn ze geland en wat hebben ze daarna gedaan. De dikte van de verbindingslijnen in de flowchart geven een indicatie van het bezoekersvolume aan. Je kan per sociale bron segmenteren, maar wat minstens even handig is, is om het verkeer afkomstig van een bepaalde sociale bron te markeren doorheen de flowchart. Zo kan je het bezoekersvolume van een bepaald sociaal kanaal intuïtief inschatten in vergelijking met de andere sociale bronnen.

Social Visitors Flow Google Analytics

Executive Summary

Wat? Social media worden sinds kort getoond in Google Analytics
En? De nieuwe social media rapporten tonen diepgaande informatie over de conversies, bronnen en de visitor flow van social visitors.

1 reactie




Geef je mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *