De kracht van remarketing via mail voor e-commerce

70 procent van de e-commerce-klanten laat hun winkelkarretje vol achter zonder effectief te kopen. Dat wil dus zeggen dat er een gigantisch omzetpotentieel verloren gaat. Om het aantal conversies te boosten kun je als online marketeer een e-mail sturen naar klanten die middenin het online aankoopproces hun winkelwagentje verlaten. Welkom in de wereld van remarketing via e-mail!

remarketing-via-e-mail-300x150Boost je conversies met remarketing via e-mail

Het is de frustratie van veel verkopers: je ziet een geïnteresseerde klant aanstalten maken om een van je producten te kopen, maar net op het laatste moment bedenkt hij zich en gaat met legen handen naar huis. Je hebt dan als winkelbediende geen andere keuze dan je net-niet-klant te laten gaan en te hopen dat hij ooit terugkomt. Pech gehad!

Als bovenstaand tafereel zich afspeelt in een online shop kunnen we gelukkig wél ingrijpen … Ontdek de kracht van remarketing via e-mail! Remarketing (of retargeting) is een marketingtechniek die je in staat stelt om bezoekers van je website alsnog aan te sporen tot actie, hetzij via mail, hetzij via display advertising.

Tips voor remarketing via e-mail

Onderzoek van het webverkeer binnen e-commerce heeft aangetoond dat de tijd die verstrijkt tussen het eerste bezoek aan de website en de eerste aankoop gemiddeld 34 uur bedraagt. Die informatie is cruciaal om een succesvol remarketing-beleid via mail te kunnen voeren.

De eerste mail stuur je best vrijwel onmiddellijk nadat een potentiële klant zijn online winkelkarretje achterlaat. Zorg voor een formele toon en vraag of er een technisch mankement was aan de site waardoor de klant de shop moest verlaten. Een call-to-action mét link naar de shop mag uiteraard niet ontbreken!

Een tweede mail stuur je na 23 uur. Laat zien welke producten er nog in het online winkelkarretje liggen en zorg opnieuw voor een link naar de shop.

Als er na enkele dagen nog steeds geen aankoop heeft plaatgevonden, stuur dan een derde e-mail. Daarin kun je eventueel een korting aanbieden als er alsnog wordt overgegaan tot kopen. Hoe persoonlijker de mail, hoe groter de kans op conversies.

Executive Summary

Drie vierde van de webshopbezoekers verlaat middenin het aankoopproces de online winkel.
Remarketing via mail kan dat aantal drastisch doen slinken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *