Niche marketing met behulp van zoekwoorden onderzoek

niche marketing keyword researchInternet is met zijn divers publiek de ideale plaats om aan niche marketing te doen. Mensen zoeken via het net de meest uiteenlopende zaken om te kopen. Ze doen dit d.m.v. keywords. Keywords onderzoek is verschoven van een SEO tactiek tot een effectief marktonderzoek tool.

Niche marketing

Niche markten zijn kleine, afgebakende markten die zijn gericht op een publiek met sterke karakteristieken en wiens  noden zelden vervuld geraken. Het opzetten van een niche marketing strategie vraagt voldoende kennis van de markt en zijn noden. Daarom moet voorafgaand aan de planning een goed marktonderzoek  uitgevoerd worden. Het interessante van niche markten is dat ze met een kleine doelgroep toch zeer winstgevend kunnen zijn. Twee strategieën die door bedrijven worden gebruikt wanneer ze een niche markt benaderen zijn:

  • de top-bottom benadering: Deze benadering is vooral gekend bij grotere bedrijven. Bij deze segmentatie strategie gaat men niet de markt in zijn geheel benaderen maar ze onderverdelen in kleinere niche markten. Hierbij richt men zich tot de noden en voorkeuren van elke niche markt apart.
  • de bottom-up benadering: Deze strategie is vaker terug te zien bij kleinere bedrijven. Men richt zich tot een individu en zijn noden en er wordt uitgegaan dat iedereen binnen deze markt dezelfde noden heeft. Deze veralgemening vraagt minder budget voor marktonderzoek dan de vorige benadering.

Keyword onderzoek als marktonderzoek

Keyword onderzoek is een relevante strategie voor zowel grote als kleine bedrijven.  De opzet van het onderzoek is een winstgevende niche te vinden. Het zoekwoorden onderzoek vertelt wat de mensen zoeken, waar ze nood aan hebben. Deze kennis geeft weer waar de business mogelijkheden liggen. Het is van belang te weten welke niche binnen een marktsegment het meest interessant is om uw business op te richten. Een handige tool om zoekwoorden te testen op hun zoekvolume en competitie is de keyword tool van Google. Deze tool is gratis en toch zeer krachtig. Een andere goede  keyword tool is Wordtracker.

Enkele tips om goed aan keyword onderzoek te beginnen:

  • Brainstorm over een tiental keywords die uw website in ruime mate omschrijven
  • Vervolgens is het de bedoeling om de gevonden keywords verder uit te spitten door ze in het keyword tool in te geven en tot langere zoektermen van 2-3 woorden te komen.  Kijk hierbij naar het zoekvolume en de competitie die er is voor de gevonden keywords.  Een lage competitie geeft weer dat er een markt is met mogelijkheden voor winstgevende niche marketing. Houd vervolgens ongeveer 15-20 kern zoekwoorden over
  • Denk ook aan variaties op uw zoektermen zoals meervouden, verkleinwoorden, synoniemen en verschrijvingen die typisch zijn aan de zoektermen die mensen ingeven bij het zoeken
  • De overgehouden kern zoekwoorden moeten worden uit gewerkt tot een 10- à 15-tal clusters die rond kern zoekwoorden worden geconstrueerd
  • Zorg er uiteindelijk voor dat deze clusters gegroepeerd worden op de site.

Optimalisatie met keyword onderzoek

Eens u de ideale niche markt heeft gevonden en uw onderneming op poten staat, is het van belang dat u aan optimalisatie doet. Aangezien men in de niche sfeer  al inspeelt op een kleinere doelgroep, is optimalisatie van zeer groot belang. Vervolgens is het ook belangrijk dat u gevonden wordt als men uw producten zoekt. Ook bij deze actie is het van groot belang dat u gebruik maakt van uw keywords en uw onderzoek verder uitbreidt. Het is vaak onbegonnen werk om al uw keywords te beginnen optimaliseren, daarom is het interessanter te optimaliseren op niches keywords.

  • De bedoeling bij de optimalisatie via keyword onderzoek, is dat het onderzoek leidt tot niche specifieke keywords. Zo komen enkel de mensen die zeer specifiek zoeken naar uw niche op uw site.
  • Omdat niet alle keywords kunnen worden geoptimaliseerd,  is het belangrijk de relevante keywords te selecteren die mogelijkheden bieden om meer gerichte bezoekers naar uw site te leiden.
  • Als uit uw analyse blijkt welke keywords relevant zijn voor uw niche, gaat u deze gebruiken om uw web content te optimaliseren. Zo wordt uw niche doelgroep het best gebruikt.
  • Een andere belangrijke stap bij de optimalisatie is de interlinking van de niches op de website. De interne link structuur en de externe links zijn een belangrijk onderdeel van de SEO voor niche marketing.
  • Om uw content goed te doen scoren bij de organische zoekresultaten moet ervoor gezorgd worden dat men de content linkt aan meervoudige long-tail keywords.

Conclusie

Een goed keyword onderzoek is niet enkel interessant bij het opstellen van goede web content maar is ook relevant voor marktonderzoek en volledige optimalisatie van uw marketing strategie. Waar vroeger veel tijd en geld verloren ging in het verkennen van de markt en de doelgroep kan een degelijk zoekwoorden onderzoek u nu dus tijd en geld besparen. Een keyword onderzoek laat zien hoe consumenten zich gedragen, de manier waarop ze zoeken, denken en handelen. Dit is informatie die essentieel is voor elk marketing departement.

1 Comment

  1. VelvaCadet

    2 months ago

    I don’t care about this, now i’m earning around $5000 a month.
    There is tricky way i found on the web. If you want to learn it too, just type in google: Kjolarkarr’s Guide




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *