Yahoo! vecht terug met nieuwe features

Deze week maakte comScore de marktaandelen van de grote zoekmachines bekend. Deze resultaten toonde een stijging van 0,7% voor Google. Yahoo’s marktaandeel daalde met 0,7% en de Microsoft Sites tekenden een stijging van 0,1% op. Velen, waaronder ook Shashi Seth (Senior VP Yahoo Search & Marketplaces), wijten dit aan Google Instant. Yahoo voegde vorige week ook nog 5 nieuwe zoek features toe aan zijn zoekresultaten waarmee ze Google en Bing willen bekampen.

Resultaten met een korreltje zout

Shashi Seth reageerde gisteren via een blogpost op de Yahoo Search Blog. Hij zei dat met de constant veranderende markt en producten als Google Instant, het belangrijk is om na te gaan hoe derde partijen (als comScore) zoekqueries meten en hoe de cijfers beoordeeld moeten worden. Bij mensen die traag typen of mensen die na enkele letters pauzeren en dus niet verder typen, worden er meerdere zoekopdrachten geteld, hoewel er in se maar één enkele zoekopdracht uitgevoerd wordt. De cijfers worden eigenlijk dus (verkeerdelijk?) beïnvloed door Google Instant.

marketshare_searchengines_2010

Bron: http://www.comscore.com/Press_Events/Press_Releases/2010/10/comScore_Releases_September_2010_U.S._Search_Engine_Rankings

Seth oppert dat de manier waarop de cijfers samengesteld worden en zoekqueries geteld worden, fout is en dat die cijfers de consument misleiden. Volgens hem is het tijd om andere manieren te bedenken om de zoekresultaten accurater te kunnen meten en dan zeker op lange termijn. Op die manier kunnen alle spelers op de markt de focus leggen op innovatie waar zowel zij als de consument en de adverteerders uiteindelijk mee gebaat zullen zijn.

Yahoo vecht terug: 5 nieuwe zoek features

Vorige week voegde Yahoo 5 features toe aan hun zoekresultaten. Het doel van hun resultaten in ‘accordeonstijl’ is om mensen tijd te besparen en het laat hun toe om beter gebruik te maken van de resultaten op de eerste pagina waarbij bepaalde informatie beschikbaar wordt voor zoekers zonder dat ze hoeven te scrollen.

1. Vertical Tabs

De nieuwe zoekresultaten van Yahoo bevatten verticale tabs die voorlopig alleen werken bij entertainment-based queries (muzikale artiesten, films, celebrities), en niet zozeer voor nieuws queries, hoewel ‘chile miners’ ook accordeon zoekresultaten oplevert. Voor bepaalde zoekopdrachten zal je de tabs te zien krijgen, voor andere dus niet.

Er zijn verschillende tabs beschikbaar, die ook kunnen verschillen naargelang de zoek query. In de overviewtab vindt je doorgaans het laatste nieuws over het onderwerp. Yahoo toont in dit geval de beschrijving van de film met ratings van verschillende bronnen. In het geval van een artiest kunnen foto’s getoond worden, een ‘topverhaal’ met een stuk tekst en daaronder nog enkele links met het laatste nieuws over die artiest. Bij video’s staan 4 video’s over het onderwerp, in dit geval Inception. Via een link kom je op meer videoresultaten terecht. Onder de tab Twitter zitten alle tweets aangaande het onderwerp. De tweets zijn wel niet in real-time: ze geven niet hetzelfde weer als wanneer je via Twitter Search naar hetzelfde onderwerp zoekt. Ten slotte is er ook nog de tab ‘Albums’ die voor muzikale artiesten links naar hun officiële site toont en links naar hun albums.

Yahoo_accordeon

Onder hun accordeon zoekresultaten, staan de typische URL links. Er zijn uiteraard nog wel uitbreidingsmogelijkheden voor de accordeon resultaten. Yahoo zou bijvoorbeeld de mosterd bij Bing kunnen halen: Bing maakt in zijn zoekresultaten via secties een onderscheid tussen onder andere wallpapers en biografieën. Een korte biografie bijvoorbeeld zou een onderdeel van de accordeon resultaten kunnen worden.

2. Quick Apps

Yahoo biedt ook, wat zij ‘quick apps’ noemen, aan. Als je zoals in ons voorbeeld zoekt naar Inception, biedt Yahoo je de mogelijkheid om de uren waarop de film gespeeld wordt in steden naar keuze te zoeken. Ook de reviews maken deel uit van de quick apps. Op termijn wilt Yahoo meer quick apps toevoegen die volgens hun het zoekparadigma zullen veranderen van vinden naar doen.

3. Slideshows in Trending Topics

Bij de ‘trending now topics’, toont Yahoo image slideshows (voor bepaalde topics) boven hun ‘gewone’ resultaten.

Yahoo_Slideshow

4. Image Search

De Image Search van Yahoo kreeg ook een make-over. Het toont nu slideshows en publieke foto’s van Flickr, de content sites van Yahoo, en zelfs Facebook albums, op voorwaarde dat de accounts verbonden zijn.

5. Mobile

Yahoo zegt ook dat Android– en iPhonegebruikers nu sneller en meer verfijnde zoekresultaten te zien krijgen dankzij de laatste nieuwe HTML5 technologie.

En het adverteren dan?

Yahoo zegt dat er nieuwe sponsorship mogelijkheden zijn voor de nieuwe ‘accordeonmodule’. Volgens Advertising Age heeft er tot nu toe nog geen enkele adverteerder zich aangeboden.

Volgens de VP-search business Chi-Chao Chang “kunnen adverteerders op zich de hele module sponsoren zodat ze directer kunnen communiceren met consumenten of ze kunnen ook één bepaald deel sponsoren zoals de afbeeldingen of events”

Maken die nieuwe features iets uit?

Volgens Shashi Seth zijn die features nog maar het begin en zullen er snel nog nieuwe features volgen. Tot nu toe zijn de verandering vooral gericht op entertainment resultaten, met de uitzondering op enkele trending topics. Het belangrijkste is en blijft natuurlijk of de resultaten ‘beter’ zijn dan die van Bing of die van Google. Yahoo moet Google- of Binggebruikers een reden kunnen bieden om over te stappen. En die reden zal verdomd goed moeten zijn om gebruikers te kunnen overtuigen van een overstap. We zijn alleszins razend benieuwd naar de volgende cijfers om na te gaan of Yahoo effectief marktaandeel van zijn concurrenten heeft kunnen afsnoepen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *