Sociaal netwerk + verbeterde zoekmachine = de nieuwe Ask.com!

ask.com_logoAsk.com lijkt terug van weggeweest. Ze hebben plannen aangekondigd om zichzelf te herlanceren als Q&A gemeenschap. Om hun gebruikers nog meer en nog betere antwoorden te bieden, wilt Ask.com nu een meer sociale search lanceren, gecombineerd met gepersonaliseerd browsen.

Tegenwoordig zijn er wel meer bedrijven die zich wagen om een Q&A gemeenschap op te bouwen, denk maar aan Quora. Ze hebben eigenlijk allemaal hetzelfde doel: het zoeken op internet verbeteren of de juiste vragen laten beantwoorden met de juiste antwoorden. Maar Ask.com wil zich van die bedrijven onderscheiden door vragen te laten beantwoorden door experts in plaats van door de hele gemeenschap. En het bedrijf doet dat op een vrij inventieve manier.

Social search & gepersonaliseerd browsen

Zoals eerder gezegd, combineert Ask.com de social search met gepersonaliseerd browsen. Mede dankzij het gepersonaliseerd browsen kan Ask.com een gebruikersprofiel (zie hieronder) genereren voor iedere gebruiker. Interesses van gebruikers worden – met toestemming van de gebruikers – afgeleid van hun LinkedIn en Facebook profielen. Gebruikers kunnen hun profiel dan zelf verder aanvullen met hun interesses, kennis en expertise. Op die manier weet Ask.com welke vragen door welke gebruikers beantwoord kunnen worden wat uiteraard leidt tot betere antwoorden op de gestelde vragen.

Ask.com_gebruikersprofiel

Zo creëert Ask.com eigenlijk z’n eigen sociaal netwerk. Ieder profiel beschrijft de interesses en enkele persoonlijke kenmerken van de gebruiker waardoor Ask.com dus weet welke gebruikers een bepaalde kennis of expertise hebben om specifieke vragen op te lossen. Bovendien kan Ask.com zo ook makkelijk gebruikers met dezelfde kennis en interesses met elkaar in verband brengen en hebben gebruikers zelfs de mogelijkheid om andere gebruikers te volgen. Een sociaal netwerk die gekoppeld is aan een zoekmachine: social search op een nieuw niveau.

Jason Rupp, Director Product Management, zegt dat het bedrijf ontdekte dat de gebruikers die een gebruiker kiest om te volgen, dezelfde interesses delen en geïnteresseerd zijn in dezelfde content. Ask.com kan volgens Rupp dus makkelijk associaties maken tussen jouw onderwerpen en die van de gebruikers die jij kiest om te volgen. Daardoor zien ze welke dingen met elkaar overeenstemmen en kunnen ze dus een betere content ervaring opbouwen voor alle gebruikers.

ask.com_gepersonaliseerdbrowsen

Back to the roots

Ask.com keerde in 2010 al terug naar z’n roots door zich te herlanceren als Q&A zoekmachine. Sindsdien is het op zoek naar een nieuwe niche markt en die lijkt Ask.com nu gevonden te hebben: social search en door gebruikers gegenereerde antwoorden die geproduceerd worden via een zoekmachine.

Dat ze de social search weg inslaan, heeft volgens Valerie Combs, VP Communications, te maken met “het doel om een peer-to-peer ervaring te creëren, om sociale en interesse grafieken aan te boren, om antwoorden te filteren en te zoeken om te vinden of er ook een antwoord voorhanden is.”

Zoals we bij Twitter en Facebook (en vele anderen) al gezien hebben, wordt persoonlijke informatie tegenwoordig gebruikt om (zeer) gericht te gaan adverteren. Ask.com wenst zich niet bezig te houden met online advertenties. Volgens hen is alle data die verzameld wordt, bedoeld om de juiste vragen en antwoorden te krijgen van de gemeenschap. De data wordt dus gebruikt om mensen die zoeken op internet te helpen bij het vinden van informatie en dus niet om naar hen te adverteren. Voor gebruikers zal dit een zeer positief effect hebben aangezien ze niet worden lastig gevallen met online advertenties. Bovendien weten ze dan ook dat de persoonlijke informatie die ze over zichzelf vrijgeven niet gebruikt wordt voor adverteren. Daardoor zullen ze ook rapper bereid zijn om meer over zichzelf vrij te geven waardoor Ask.com een nog beter beeld kan vormen van zijn gebruikers en vragen dus nog beter beantwoord kunnen worden.

Het is dus een win-win situatie. Ask.com herlanceert zichzelf in een vrij nieuw segment waar nog veel potentieel ligt. En ook de gebruikers hebben er baat bij: ze blijven vrij van online advertenties, ze kunnen de juiste vragen aan de juiste mensen stellen en ze krijgen ook de juiste antwoorden. Bovendien kunnen ze ook nog eens hun eigen online community uitbouwen van mensen met dezelfde interesses en expertise.

Sociaal netwerk + verbeterde zoekmachine = win-win!

Je kan nu al de beta-versie van de vernieuwde Ask.com testen door de Ask.com website te bezoeken of door de Ask.com  iPhone app te downloaden.

Bron: Mashable

4 Comments

  1. I was wondering if you ever considered changing the structure of your website?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe yoou could a little more in the way of content so people could connect
    with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or two images.

    Maybe you could space it out better?

  2. Karol

    2 months ago

    At this time it sounds like Drupal is the preferred blogging platform out there right now.
    (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

  3. the instant switch

    2 months ago

    Chew your food properly and eat it off a pretty
    plate. But how many overweight vegetarians will do them both.

    Chlorogenic acid is a naturally-occurring phytochemical found mainly in fruits, vegetables, and coffee.

  4. Get NFL cheap Jerseys Online Youth. Now different sizes NFL
    Jerseys on sale at Holidays, with free shiping and big discount.

    More at Cheap Price Jerseys Sale Online




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *