Het digitaal internet jaaroverzicht van 2010 volgens comScore

Comscore-LogoComScore heeft wederom een zeer interessant rapport opgesteld van het digitaal internet in 2010. Enkele sterke trends waren, zoals te verwachten, de stijgende populariteit van social media, flash sales sites en ‘group & local buying’ sites. Maar ook de indrukwekkende cijfers van e-commerce in 2010 worden uit de doeken gedaan. Een rapport dat uitpuilt van sterke inzichten in social media, e-commerce, zoekmachine marketing, online adverteren, enzovoort. We belichten hieronder de voor ons interessantste cijfers. Het volledige rapport kan je downloaden op de comScore site.

E-commerce in 2010

Groeiend vertrouwen en sterke trends

Na twee teleurstellende jaren is de omzet van de internet verkoop opnieuw gestegen. Tegenover vorig jaar is de totale omzet van internet verkoop in de Verenigde Staten gestegen met 9% tot $ 227,6 miljard. Dit komt enerzijds door de verhoogde koopkracht en het vertrouwen dat in e-commerce gesteld wordt en anderzijds door een zeer sterke vakantieperiode en de daaraan gekoppelde promoties zoals gratis verzendkosten.

Digitaal_internet_Tabel

Ten slotte werd e-commerce in 2010 ook gekenmerkt door een sterke trend. Local buying & group buying en flash sales sites zijn enorm gestegen qua populariteit. Ook de flash sales sites ontvingen meer bezoekers. Flash sales sites zijn sites die dagelijkse deals (die dus in tijd beperkt zijn) aanbieden met zware kortingen, bijvoorbeeld iBood.

Webdomeinen en site categorieën

Social media, portaalsites en web-based mail

Hoewel Google & Yahoo! sites de meest bezochte webdomeinen in de VS blijven (180 miljoen maandelijkse bezoekers), heeft Facebook dankzij de toenemende populariteit van social media de andere grote spelers de loef kunnen afsteken. De totale gespendeerde tijd op Facebook steeg van 7,2% in 2009 naar 12,3% waardoor Facebook de eerste positie inneemt.

Portaalsites blijven de sites waarop het meeste tijd gespendeerd wordt (20,2%). Social media zijn, zoals voorspeld, wel aan een inhaalbeweging bezig en strandden in 2010 op de twee plaats met 14,4%. Sociaal netwerken vragen niet alleen meer engagement en tijd maar ze zorgen ook voor een opmerkelijke communicatieverschuiving. Het slachtoffer daarvan is de web-based mail waarvan de gespendeerde tijd met 1,5% gedaald is.

De integratie van social media in verschillende online activiteiten zal de groei ervan alleen maar versterken in 2011.

Sociaal netwerken 2010

Social media volwaardig onderdeel van het internet

Van iedere 10 internetgebruikers bezoeken 9 gebruikers maandelijks een sociaal netwerk. De gemiddelde internetgebruiker spendeert maandelijks zelfs 4,5 uur aan sociale netwerken. Wereldwijd wordt maar liefst 15,6% van de online tijd gespendeerd aan sociale netwerken voor de leeftijdsgroepen 15 en ouder. Bovendien zijn vrouwen beter vertegenwoordigd op social media dan mannen. Wil je vrouwen bereiken? Gebruik dan social media! Vrouwen spenderen zo’n 16,8% van hun tijd aan social media terwijl mannen ‘slechts’ 12% van hun tijd er aan spenderen.

Geen grote verrassing: Facebook is zo mogelijk nog groter geworden. 10% van alle page views in de VS zouden aan Facebook toegewezen kunnen worden. Facebook is bovenal een sterke ‘all round’speler. Zo zouden ze voor elke metric gestegen zijn qua prestaties.

Digitaal_internet_Tabel2

Social media worden dus steeds interessanter voor online adverteren. Verschillende netwerken bieden analytics mogelijkheden en sterke targetting mogelijkheden aan waardoor de ROI van social media geoptimaliseerd kan worden. Bovendien zullen de nieuwe, sterke sociale netwerken als Formspring.me en Tumblr.com voor extra mogelijkheden zorgen wat betreft online adverteren.

De zoekmarkt in 2010

Google almachtig

De zoekmarkt werd danig door elkaar geschud in 2010. Zo deed ‘contextual driven search’ zijn intrede en lanceerde Google de Google Instant Search. Hoewel Google uit verschillende hoeken kritiek kreeg op de Instant search, slaagden ze er toch in marktleider te blijven. Op vlak van explicit core searches bedroeg het marktaandeel van Google 66,6% in december. Yahoo! en Bing moesten het respectievelijk met een marktaandeel van 16% en 12% stellen. Dat zoekmachine marketing nog veel potentieel heeft, wordt bewezen door de groei van de gehele zoekmarkt (12%).

Digitaal_internet_Tabel3

‘Powered by’ zoekresultaten

comScore is ook begonnen met het analyseren van de ‘powered by’ zoekopdrachten. Google en Bing ondersteunen de zoekresultaten van Ask & AOL en van Yahoo!. Daarnaast ondersteunen beiden ook de zoekresultaten van Google en Microsoft entiteiten.  Deze partnerships zorgden er in 2010 voor dat Google maar liefst 69,4% van alle Amerikaanse zoekresultaten leverde. Bing zou ingestaan hebben voor 24,4% van alle zoekresultaten.

Digitaal_internet_Tabel4

Online adverteren in 2010

In 2010 kregen de internetgebruikers maar liefst 4,9 biljoen display advertenties te zien. Ook hier had de economische crisis zijn invloed maar het online adverteren is terug aan het groeien. Tegenover 2010 steeg het totaal aantal advertenties met zo’n 23%. Die groei is vooral te danken aan de social media. Zo zou social media voor maar liefst 34% van alle vertoonde display ads gezorgd hebben. Grote merken beginnen ook steeds meer vertrouwen te stellen in online adverteren zoals je in onderstaande tabel kan zien.

Digitaal_internet_Tabel5

Ook hier spant Facebook de kroon: meer dan 1 biljoen display ads werden via Facebook vertoond. Een enorm verschil met zijn achtervolgers. Zo zou Yahoo! – de nummer twee – ‘slechts’ 529,4 miljard online advertenties vertoond hebben.

Wat bovendien opmerkelijk is aan online adverteren in 2010 is dat – hoewel er vele verschillende creatieve formaten beschikbaar zijn (flash, rich media, …) – de meeste advertenties toch statische advertenties waren. Dit is deels te verklaren door de statische ads van Facebook. ComScore verwacht wel een stijging van de andere creatieve advertentieformaten in 2011.

Ten slotte werd het online adverteren in 2010 gekenmerkt door de opkomst van demand-side platforms, ad exchanges en verschillende tools voor het kopen en verkopen van online advertenties. Dankzij die platformen en tools werd ook de ad placement strategie aangepast. Zo zou retargeting één van de sterkere strategieën zijn die zowel toepasbaar is voor direct response als voor branding doeleinden op lange termijn.

Digitaal_internet_Tabel6

Tot slot laat comScore zijn licht schijnen op online video en de mobiele markt in de Verenigde Staten en geven ze een vooruitblik voor 2011. Een jaar dat volgens comScore een boost voor de internet verkoop, social media en alles wat met online marketing te maken heeft, zal betekenen. Dit komt grotendeels omdat de economische crisis zo goed als volledig achter ons ligt. Lees het volledige comScore rapport er zeker op na. Qua online marketing is het van onbeschrijfelijke waarde aangezien het bol staat van interessante marketinggerelateerde inzichten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *