De toekomst van search – de menselijke zoekmachine

De 10 blauwe links doen het niet langer… Mensen zullen steeds meer betere en directe antwoorden op hun vragen willen. Eerst de goede link zoeken om dan op die site nog eens naar het goede antwoord te zoeken en dat in bepaalde gevallen niet vinden zou iets van het verleden moeten worden. Die techniek gaat namelijk al mee sinds het ontstaan van de zoekmachines. Dit betekent dat de zoekmachines slimmer moeten worden, tijd voor iets nieuws!

Volgens onderzoeker (University of Washington) Oren Etzione ontbreekt het de grote spelers, Google & Microsoft, aan innovatie en ambitie. Grondige research en grote investeringen zou de hele zoekwereld volgens Etzioni ingrijpend kunnen verbeteren.

Natural-language Q&A

Onderzoek naar ‘natural-language questioning & answering’ is van enorm groot belang om de manier waarop mensen zoeken en zoekmachines antwoorden leveren, te veranderen. Zoekmachines analyseren momenteel een stuk tekst maar begrijpen het niet. Ze zoeken simpelweg naar overeenkomende keywords. En dat is volgens Etzioni het grote probleem: de keyword search box (en de daarbij horende 10 blauwe links).

Van dat concept moet afgestapt worden. Niet alleen om search te laten evolueren maar ook om het technologisch gezien makkelijker te maken. Wanneer je bijvoorbeeld op je smartphone zoekt, iets wat meer en meer mensen (zullen) beginnen te doen, is het ten eerste al niet zo simpel om een query in te geven, laat staan een long tail query. En vervolgens is het ook nog eens lastig om alle links te bekijken.

Maar het zou veel beter zijn mocht je simpelweg een vraag kunnen inspreken, wat al even via Google voice search mogelijk is, en dat de zoekmachine je dan de meest relevante resultaten geeft, rekening houdend met je social graph (en die van je vrienden). Google voice search is trouwens veelbelovend. In het voice search promotiefilmpje zie je dat de gebruiker in San Francisco zoekt naar de tijdstippen van vertoningen in de cinema waarop Google hem rechtstreekse antwoorden geeft met tijdstippen en filmtitels. Een gelijkaardig ‘systeem’ moet dus toepasbaar zijn voor alle (biljoenen) dagelijkse zoekopdrachten.

Directe vragen, directe antwoorden zonder te moeten bladeren door honderden links om vervolgens te gaan zoeken op honderden pagina’s.

Vergeet spam, alleen nog relevante zoekresultaten!

Het moet dus mogelijk worden om mensen een natuurlijke vraag te laten stellen waarbij de zoekmachine de vraag analyseert, de impliciete en expliciete betekenis onderzoekt, het beste antwoordt berekent en dat antwoord aan de gebruiker levert.

IBM heeft al grote stappen voorwaarts gezet op vlak van natural-language questioning & answering. Iets wat zij DeepQA noemen. Met hun kennis en technologie bouwden ze Watson, een DeepQA machine, dat deelnam aan het bekende tv-spel Jeopardy! Watson won het programma uiteindelijk wat bewijst dat machines wel in staat zijn natuurlijke taal te analyseren en te begrijpen. De technologie is dus reeds voorhanden, hoewel het zich in een nog vroege fase bevindt.

De volgende stap is het integreren van de social graph in die ‘zoekresultaten’. De zoekmachines zouden alle data die over jouw, jouw vrienden en andere connecties beschikbaar is, in berekening moeten nemen bij het leveren van resultaten. Als je bijvoorbeeld op restaurant wilt en je vraagt aan de zoekmachine: “Waar kan ik het beste eten in de buurt van mijn locatie?” dan zou de zoekmachine alle mogelijke info van jou, je vrienden en andere connecties moeten analyseren om het meest relevante antwoord te geven. Als je bijvoorbeeld bij je ‘likes’ op Facebook hebt staan dat je verzot bent op pasta, zou het meest relevante antwoord een Italiaans restaurant moeten zijn. En dan bij voorkeur dat Italiaanse restaurant dat goede recensies ontvangen heeft van je vrienden en andere connecties.

Zoekmachines laten werken met de natural-language Q&A-technologie brengt vele voordelen met zich mee. Zo zullen we niet alleen sneller vinden wat we zoeken maar krijgen we ook de meest relevante zoekresultaten gebaseerd op onze persoonlijkheid, onze vriendenkring, … kortom gebaseerd op alle info die over ons beschikbaar is. Ten slotte zullen de zoekmachines zo ook hun eeuwige strijd tegen spam kunnen winnen aangezien spam de meest irrelevante antwoorden op het net zijn.

Hoe zien jullie search in de komende jaren evolueren? Denken jullie dat natural-language Q&A de toekomst is?

Executive Summary

Wat? Zoekmachines zullen steeds menselijker worden
En? Dit zal ons de meest relevante zoekresultaten ooit opleveren…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *