YouTube Insight uitgebreid tot YouTube Analytics

YouTube Insight – eigenlijk een vereenvoudigde versie van Google Analytics maar dan voor je YouTube filmpjes – werd vandaag vernieuwd. Gebruikers zullen hun bezoekersgegevens en dergelijke vanaf nu kunnen analyseren via YouTube Analytics. Meer informatie die op een interactieve manier gepresenteerd wordt. Voor online marketeers en merken die zich richten op YouTube Marketing is dit een zeer interessante update.

Je krijgt heel wat informatie te zien eens je op het dashboard van YouTube Analytics bent. Alle data wordt trouwens zeer overzichtelijk gepresenteerd en je beschikt over heel wat verschillende rapporten.

YouTube_Analytics

Meten is weten, ook op YouTube

De rapporten waarover je beschikt is voor iedere ‘YouTube marketeer’ een goudmijn. Van het aantal weergaven tot het aantal deelacties. Op ieder rapport kan je dan ook nog eens segmenteren op o.a.: video, geografie, datum en service voor het delen. Daarnaast kan je ook nog kiezen tussen een lijndiagram of een kaartweergave, kan je kiezen tussen dag-, week- of maandweergave en kan je statistieken vergelijken. Veel opties dus…

Het dashboard geeft een samenvatting van enkele belangrijke statistieken zoals prestaties, betrokkenheid, de top 10 video’s van je account, demografische gegevens en ontdekking wat weergeeft waar je video bekeken is en wat je beste verkeersbronnen zijn. Zeer handig dus wanneer je aan YouTube Marketing doet. Je kan gemakkelijk analyseren hoe bezoekers je kanaal binnenkomen en waar ze je video’s bekijken. Op die manier kan je je campagne(s) gaan optimaliseren. Daarnaast kan je door de betrokkenheidsrapporten ook ontdekken hoe je video’s bevonden worden, hoe en waar ze gedeeld worden en kan het rapport reacties zelfs dienen als een soort van monitoring tool. Als bedrijf kom je er nu dus nog beter achter of je de beoogde doelgroepen bereikt.

YouTube_Analytics_Dashboard

Daarnaast kan je van op het dashboard zoeken naar inhoud, locaties en kan je verschillende periodes selecteren.

Wanneer je de aparte rapporten bekijkt krijg je een volledig overzicht met grafiek of kaart en kan je ook zoeken naar inhoud, locaties en kan je verschillende periodes kiezen. Ten slotte kan je de rapporten ook nog downloaden waardoor je gemakkelijk KPI’s van je campagnes kan bijhouden.

YouTube_Analytics_Weergaven

De veranderingen maken van YouTube dus een nog beter marketingkanaal. Het nieuwe design, de verbeterde Analytics én de integratie van Google Plus binnen YouTube zullen dus nog meer bezoekers en dus ook meer online marketeers naar YouTube leiden.

YouTube_Analytics_Verkeersbronnen

Executive Summary

Wat? YouTube Insight verdwijnt
En? wordt vervangen door YouTube Analytics
Dus? Een bron van nuttige data voor online marketeers

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *