Hoe promoot je een YouTube-kanaal?

youtube marketing

YouTube kanaal promotenJe kan er niet omheen: YouTube is de tweede meest populaire zoekmachine ter wereld en onderstreept daarmee dat beelden en video’s het even goed (en soms zelfs beter!) doen dan tekst. Hoog tijd dus om video te integreren in je content marketing strategie! Een goede video is echter maar het halve werk. Om je YouTube-kanaal te promoten moet je regelmatig nieuwe video’s uploaden en ook actief deelnemen en bijdragen aan de YouTube-community. Delen, engagement tonen en comments achterlaten zijn immers onontbeerlijke vereisten voor eender welk sociaal netwerk. Maar welke strategieën zijn er nog om je YouTube-kanaal te promoten?

YouTube houdt van relevante zoekwoorden

Net zoals bij Google, zijn ook bij YouTube zoekwoorden van groot belang. Ze vormen namelijk de basis voor de zoekfunctie van YouTube en verbeteren de zoekervaring voor YouTube-gebruikers. Zorg dus dat je videobestand een gepaste naam heeft en dat je videotitel relevante zoekwoorden bevat. Dit doet wonderen voor je CTR. Keyword stuffing is echter helemaal not done en wordt zelfs bestraft door YouTube!

Een transcript helpt je ranking

Met een transcript van je videocontent wordt je video heel wat vlugger opgepikt door YouTube. Bovendien heeft het ook gunstige impact op SEO. Neem dus de tijd om je video’s netjes uit te schrijven en beschikbaar te maken voor YouTube. Het algoritme van YouTube zal dit dankbaar verwerken en op basis van de relevantie je ranking verbeteren.

De kracht van playlists

Een playlist is een uitstekende feature om je YouTube-kanaal mee te versterken. Door een videoserie te groeperen op een playlist, verhoog je de kijktijd van je kanaalbezoekers. De auto-play feature zorgt er namelijk voor dat de volgende video automatisch afspeelt als de huidige video is afgelopen. Door je playlist bovendien een aantrekkelijke titel te geven – zoekwoordkansen, iemand? – verhoog je bovendien je vindbaarheid.

Gebruik je bestaande social mediaprofielen

Gebruik voorts je bestaande Facebookpagina en Twitterprofiel om je YouTube-content te promoten. Je kan je video’s natuurlijk ook altijd embedden op je website of in blogposts, of je kan video’s verwerken in je (twee)wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. De boodschap: verwacht niet dat je YouTube-kanaal zomaar opgemerkt zal worden als je het niet actief promoot.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *