De muziekindustrie herleeft dankzij de stijgende verkoop van digitale muziek

De muziekindustrie herleeft dankzij de groei van digitale muziek.In 2012 is de omzet in de muziekindustrie voor het eerst sinds meer dan tien jaar gestegen. De wereldwijde omzet groeide in 2012 met 0,3 procent, tot 12,6 miljard euro. Een bescheiden stijging, maar wel de eerste stijging sinds 1999. Online muziekdiensten als Spotify en Deezer liggen aan de basis van deze stijging. De opbrengst in de muziekindustrie uit het digitale segement is opmerkelijk: die opbrengsten stegen afgelopen jaar wereldwijd met 11 procent. 34 procent van de inkomsten in de sector is nu afkomstig van digitale muziek.

De muziekmarkt in volle ontwikkeling

Dat de muziekindustrie nu pas een omzetstijging ziet, komt omdat de digitale muziekmarkt in veel landen nog in volle ontwikkeling is. Spotify bestaat al lang, maar kwam pas eind 2011 naar België. Op korte tijd breidde Spotify zijn bereik uit van dertig landen naar honderd landen. De mogelijkheid om je muziek live te streamen tegen betaling (Spotify of Deezer), en de mogelijkheid om je muziek in de cloud op te slaan zodat je deze op al je apparaten kan beluisteren (iTunes), haalt veel mensen over de streep om te stoppen met het illegaal downloaden. Ten slotte zorgen ook de advertentie inkomsten uit Youtube en uit online radiostations voor een heropleving van de muziekindustrie.

De muziekindustrie herleeft dankzij de groei van digitale muziek.

België ten opzichte van de rest van de wereld

In de VS en in India liggen de inkomsten uit digitale muziek hoger dan de inkomsten uit de fysieke markt. In België loopt het zo’n vaart nog niet. De omzet van de digitale muziekindustrie steeg het afgelopen jaar in België met 33 procent, en de totale inkomsten uit digitale muziek liggen daarmee op 26 miljoen euro. Maar dat is nog niet genoeg om de vrije val van de cd verkoop volledig op te vangen, in 2012 spendeerden we in België 17 miljoen euro minder aan muziek dan het jaar daarvoor. Toch blijft de muziekindustrie optimistisch. Olivier Maeterlinck, directeur van de Belgian Entertainment Association, vertelt: “In Nederland, waar de muziekdiensten Spotify en Deezer in mei 2010 werden gelanceerd, is het bereik intussen verdrievoudigd. België volgde pas twee jaar later, maar ik verwacht dat de doorbraak er gauw komt. Spotify en Deezer zijn momenteel al goed voor een omzet van 3 miljoen euro en we zien bovendien een stevige groei”.

Het lijkt er dus op dat de muziekindustrie er na al die jaren eindelijk in is geslaagd om een antwoord te bieden op het vele illegale downloaden. Diensten als Spotify, Deezer en iTunes, die een unieke gebruikerservaring bieden, trekken steeds meer mensen over de streep om toch te betalen voor (digitale) muziek. Laten we hopen dat deze trend zich komende jaren verder zet.

Executive Summary

De muziekindustrie herleeft dankzij de opkomst van digitale muziek
Door de opkomst van onder andere Spotify, Deezer en iTunes, die digitale muziek aanbieden tegen betaling, herleeft de muziekindustrie voor het eerst sinds 1999.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *