Yahoo! koopt Tumblr

Er deden reeds geruchten de ronde dat Yahoo! aasde op bloggerswebsite Tumblr. Ondertussen maakte de zoekmachine bekend dat de overname rond is. Het is dus officieel, Yahoo! koopt Tumblr voor 1,1 miljard dollar. Met deze overname wil Yahoo! meer gebruikers en adverteerders aantrekken. Deze overname is een van de vele in de strijd om een jonger publiek aan te trekken.

Tumblr: blogsite bij uitstek

In 2007 werd Tumblr opgericht door David Karp. Tumblr maakt het mogelijk om blogs te publiceren op het internet en voor smartphones. Je kan via de bloggerwebsite teksten, foto’s, video’s en andere bestanden delen via social media.

De microblogsite telt 108 miljoen blogs en was afgelopen maand goed voor 13 miljard pageviews. Elke seconde worden er 900 nieuwe bijdragen geleverd aan de site, waar wereldwijd 24 miljard minuten per maand naar gekeken wordt. Volgens Yahoo! is Tumblr dan ook een van de snelst groeiende medianetwerken ter wereld.

Yahoo! vs. Tumblr

Yahoo!-topvrouw Marissa Mayer en Tumblr-oprichter David Karp kwamen na enkele bijeenkomsten tot een akkoord. “We beloven dat we Tumblr niet zullen verpesten”, aldus Yahoo! in een officiële melding over de koop. Ondanks deze overname zal Tumblr onafhankelijk blijven verder bestaan en stichter David Karp blijft aan het roer. Met deze overname verwacht Yahoo! zijn eigen gebruikers te verdubbelen tot 1 miljard per maand.

Imago Yahoo!

Deze aankoop wijst op de noodzaak om een jonger publiek aan te spreken. Yahoo! wil zichzelf met Tumblr een hipper en jonger imago aanmeten. “Een van de uitdagingen is onze verouderde demografie. Door zichtbaarder te zijn kunnen we voor een deel terug cool worden, iets wat ons de afgelopen jaren niet goed is gelukt”, zei Yahoo!-CFO Ken Goldman.

Door een jonger en hipper imago aan te nemen wil Yahoo! een belangrijk marktaandeel verwerven van de social media advertentiemarkt.

Executive Summary

Zoekmachine Yahoo! neemt microblogsite Tumblr over.
Door deze overname wil Yahoo! een jonger publiek aanspreken en een hip imago creëren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *