Yahoo: de acquisitiestrategie en de toekomstplannen – focus op technologie, content en media

Carol_Bartz_YahooOp de Web 2.0 Summit besprak CEO Carol Bartz de toekomstplannen van Yahoo. Yahoo is volgens Bartz een bedrijf dat zich focust op technologie, content en media. Yahoo heeft ook een acquisitiestrategie opgesteld die zich richt op drie belangrijke domeinen en die het bedrijf terug uit het slop moet halen. Carol Bartz gunde ons een interessante kijk binnen het bedrijf en waar het bedrijf naar toe wilt.

Drie types acquisities

Het gerucht deed de ronde dat Yahoo interesse getoond had om Groupon over te nemen. Carol Bartz weerlegde dit gerucht door mee te delen dat het bedrijf een ‘Local Offers’ dienst gelanceerd heeft die dagelijkse deals verzameld van meer dan 20 bronnen, waaronder Groupon. Ze ontkende daarentegen niet dat Yahoo Groupon wou kopen, maar het was belangrijker voor Yahoo om zelf een dagelijkse dealsplatform te lanceren.

Yahoo wilt dus drie types van acquisities doen. Het eerste is om bruikbare technologie en technisch talent te zoeken en te verzamelen binnen het bedrijf. Het tweede type is content, denk maar aan de overname van Associated Content. Bartz maakte duidelijk dat content voor mama’s en baby’s wordt verkozen omdat het makkelijker te verkopen valt aan adverteerders als P&G. De laatste reden voor een acquisitie om nieuwe gebruikers te bekomen. Het voorbeeld dat ze gaf, was het Arabisch webportaal Maktoob, dat het bedrijf vorig jaar overnam.

Voor een bedrijf dat zich focust op technologie, content en media zijn dit drie logische types van acquisities.

6 miljoen front pages vertoond per dag

Op de Web 2.0 Summit werd ook de focus op personalisatie van Yahoo besproken. Bartz deelde een zeer interessante statistiek mee, namelijk dat Yahoo dagelijks 6 miljoen (verschillende) front pagina’s vertoont. Dit cijfer wordt behaald dankzij de doorgedreven inspanningen in het aanpassen van de content plaatsing voor iedere gebruiker. Personalisatie is volgens Bartz één van de voornaamste prioriteiten van het bedrijf.

De aangepaste home pages zijn geconfigureerd aan de hand van een combinatie van ‘machine learning‘, data en menselijke mankracht. De idee is om gebruikers het type content aan te bieden dat ze willen, op de plaats dat ze het willen. Die implementatie bevat verschillende artikels, verschillende advertenties en verschillende plaatsingen. Bartz noemt dit ‘echte intense personalisatie’.

Volgens Bartz is Yahoo ten slotte te lang een statische entiteit gebleven. Een deel van de bedrijfsstrategie bestaat er nu uit om Yahoo-gebruikers van manieren te voorzien om op een sociale manier te communiceren. Slechts de helft van de bedrijfsactiviteiten draait rond search en dat mensen dachten dat Yahoo een bedrijf is dat zich uitsluitend focust op search is waarschijnlijk dé reden waarom het bedrijf ontspoorde. Carol Bartz heeft al verscheidene inspanningen geleverd om het bedrijf terug op de sporen te krijgen en nu lijkt ze op de goede weg te zijn met de nieuwe strategie en nieuwe (zoek)producten en (zoek)features die recent gelanceerd werden die de Yahoo van weleer mogelijk zou kunnen terugbrengen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *