Website design: visuele elementen kunnen het verschil maken!

website design visueelBij het ontwerpen van een website  wordt er veelal enkel aandacht gegeven aan de  usabillity. Een website moet logisch in elkaar steken zodat de bezoekers eenvoudig worden geleid naar de informatie die ze zoeken.Maar ook het oog wilt wat. We gaan overlopen hoe een website design zowel  functioneel als visueel in de smaak kan vallen bij de internetgebruiker.

Belangrijke visuele elementen voor een goed website design

De eerste indruk van mensen is vaak bepalend voor het verder handelen. Dat is identiek voor mensen die een website bezoeken. Uit onderzoek blijkt dat een website bezoeker ongeveer 50 millisecond nodig heeft om een mening te vormen over de site. Op deze korte tijd kan de bezoeker als beslist hebben om de website weg te klikken en daar staat men dan met een zeer gebruiksvriendelijke site. Dit geeft aan hoe belangrijk het visuele aspect is voor een website. Afhankelijk van de doelgroep die u webpagina bezoekt kunt u de visuals aanpassen. Maar er zijn toch een aantal dingen die voor iedere bezoeker opgaan.

  • Gebruik grote headlines.
  • Maak gebruik van afbeeldingen, grafieken en illustraties om de bewustwording van de bezoeker te ondersteunen. Het is gebleken dat sketches sneller worden op gepakt door de bezoeker dan gewone foto’s. Als u foto’s gebruikt moet deze van goede kwaliteit zijn.
  • Om informatie over te brengen is het beter gebruik te maken van bulletpoints. Dit doet makkelijker aan voor de lezer en kan de informatie sneller worden opgenomen.
  • Zorg dat er goed gebruik wordt gemaakt van witte ruimtes tussen de stukken tekst. Zodat de informatie duidelijk en overzichtelijk wordt getoond. Gebruik maar één conversie cue per stuk tekst.
  • Leg de nadruk met verschillende groottes van de lettertype. Om de beperkte lettertype keuze in html uit te breiden kan men lettertypes downloaden.
  • Voorkom het excessief verdedigen van uw informatie. Schrijf kort en bondig uw informatie neer zodat uw lezer niet teveel overbodige tekst moeten doornemen. Grote stukken tekst schrikken de internetgebruiker op het eerste zicht af.

Een bezoeker is niet enkel cognitief bezig als hij een website bezoekt om een aankoop te doen of informatie op te zoeken. Hij is ook emotioneel wanneer hij deze keuzes maakt. Het is dus belangrijk dat de site meteen een professionele en veilige indruk maakt. Een goed verzorgde site met de juiste structuur zorgt voor meer vertrouwen bij de bezoeker. Hierdoor zal hij meer waarde hechten aan de site en de informatie die is terug te vinden.

Zulk vertrouwen kan op simpele manieren worden aangehaald. Laat bijvoorbeeld duidelijk de navigatie mogelijkheden van de website zien. Zorg dat de basis onderdelen goed zichtbaar zijn en laat ze altijd goed overvloeien in de rest van de pagina. Vertrouwen kan ook ontstaan door bijvoorbeeld op een zichtbare en gestructureerde plaats gebruik te maken van social media icons. Deze icons geven aan dat men een duidelijk online project heeft dat uitbreidt tot in de social media. Er bestaan nu een grote hoeveelheid aan sets om social media icons te tonen zodat ze professioneel over vloeien in de site.

Tot slot

Een bezoeker kan in minder dan een seconde een oordeel vellen over jouw website. Je kan dus in principe in een seconde een bezoeker wegjagen die je nooit meer terug ziet. Daarom dat voldoende werk moet worden gestoken in de visuele elementen van de website. Uw site kan de beste producten en content hebben maar als de bezoeker zich stoort aan het visuele aspect dan zal hij nooit doen wat jij van hem verlangt en vertrekt hij naar de concurrentie. Men heeft maar één mogelijkheid op een eerste indruk. Zorg daarom voor een snelladende site die verzorgd en professioneel oogt zodat de eerste indruk verzekerd is, zeker nu ook Google previews van uw website (design) in de resultaten laat zien!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *