Adobe, Typekit en Nitobi gaan samen het web redesignen

Op de jaarlijkse Adobe Max conferentie gaf CTO Kevin Lynch onlangs te kennen dat Adobe interessante software aan het bouwen is rond HTML5. Er zijn al langer problemen met bepaalde toestellen, waaronder Apple, wat betreft het ondersteunen van Flash. Adobe lijkt daar nu een oplossing voor te bieden.

HTML5 zal weldra de nieuwe webstandaard worden en uiteraard kon Adobe dan niet achterblijven. Als één van de grootste grafische softwareproducenten is Adobe in staat om mee te bouwen aan ‘the next web’, nl. het cloud-based web. De toekomst ligt ook in mobile en door Flash als standaard te gebruiken, liep Adobe maar liefst 50% van de markt mis. Een omschakeling naar HTML5 was dus broodnodig indien ze een belangrijke marktspeler wilden blijven.

Interessante overnames: mobile apps & web-based fonts

Gisteren werd dan ook bekendgemaakt dat Adobe Nitobi (mobile apps) en Typekit (web-based typografie) overneemt. Typekit werd gisteren overgenomen, de deal met Nitobi zou eind deze maand rond moeten zijn. Met deze twee overnames versterkt Adobe haar positie op de markt gevoelig en kan ze des te meer meedenken en –bouwen aan het nieuwe design van een cloud-based web.

Door beide bedrijven over te nemen, boort Adobe een veel grotere groep van designers aan. Zo levert Typekit maar liefst 3 miljard fonts per maand aan meer dan 1 miljoen websites, waaronder The New York Times, The New Yorker, Zynga & Twitter, en hebben ze momenteel zo’n 250.000 klanten. Typekit biedt online een ‘bibliotheek’ van fonts aan aan allerhande designers en ze leveren ook ‘hosted fonts’ wat betekent dat alle lettertypes op alle mogelijke browsers en toestellen te bekijken zijn. Dit leidt er dus toe dat Adobe nu iedere internetgebruiker kan aanspreken en niet enkel diegene die gebruik maken van Flash.

Nitobi daarentegen is een open-source development framework, gebaseerd op webstandaarden (HTML, CSS, JavaScript) voor het bouwen van cross-platform mobiele applicaties met HTML, CSS en JavaScript voor zowat alle mogelijke besturingssystemen, waaronder Android, iPhone, Palm, Symbian, BlackBerry, Windows Mobile, … Daarvoor gebruikt Nitobi hun ‘PhoneGap build service’. Het komt er dus op neer dat je met HTML, CSS en JavaScript een mobile app schrijft, deze upload naar de PhoneGap build service en vervolgens apps terugkrijgt die klaar zijn om op de verscheidene app-stores te verkopen voor alle mobiele besturingssystemen. App designers hoeven dus niet langer voor elk systeem een aparte applicatie te ontwikkelen.

Adobe gaat voor een cloud-based toekomst: Adobe Touch & Creative Cloud

Beide bedrijven bieden cloud-based diensten en Adobe gaat zelf ook volledig voor ‘de cloud’. Op de MAX conferentie introduceerden ze Adobe Touch en Creative Cloud. Adobe Touch bestaat uit 6 applicaties voor mobiele toestellen waaronder PhotoShop Touch. Met de 6 applicaties kunnen designers designs creëren voor én op tablets.

Adobe_cloud

Creative Cloud is volgens Adobe “een nieuwe manier om creatieve diensten te leveren via de cloud”. De creatieve applicaties zouden dus via de cloud beschikbaar worden met daarbij horende diensten als cloud-based file management, file sharing en online collaboratie. Dit wilt dus zeggen dat je bestanden overal ter wereld tot jouw beschikking zullen staan en je ze ook altijd en overal met eender wie zult kunnen delen via de Creative Cloud.

De nieuwe ontwikkelingen van Adobe kondigen spannende tijden aan voor designers en webmasters!

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *