Te hoge bounce rate? Zo pak je het aan!

bounce rate

Je bounce rate verlagen, enkele handige tips!De bezoekersaantallen en de bounce rate zijn enkele van de dingen die het vaakst bekeken worden in Google Analytics. Een hoge bounce rate is meestal geen goed teken, hoewel het in sommige gevallen net heel goed kan zijn. Interpretatie is dus heel belangrijk. Is een hoge bounce rate niet goed in jouw geval? Lees dan zeker onze tips om je bounce rate te verlagen!

Bounce rate: twee betekenissen

De bounce rate is het percentage van de bezoekers dat één pagina van je website bezoekt en meteen weer weg is. Dat kan twee dingen betekenen:

  1. Je website is niet goed, dit is niet waar je bezoeker naar op zoek was.
  2. Je website is heel goed, je bezoeker vond in één klik wat hij zocht en ging tevreden weg om later nog eens terug te keren.

Controleer dus of een hoge bounce rate in jouw geval goed of slecht is. Zit je in de eerste categorie? Dan kan je maar beter proberen om je bounce rate naar omlaag te halen. Bezoekers die meer doorklikken, spenderen meer tijd op je site. Zo raken ze geïnteresseerd in wat je aan te bieden hebt en verhoogt de kans op een conversie. Tussen alle tips hieronder vind je vast wel enkele die je kan toepassen om je bounce rate te verlagen!

Tips om je bounce rate te verlagen

  • Vermijd pop-ups. Pop-ups zijn vervelend, voorbijgestreefd en zorgen voor een slechtere gebruikservaring. Niet doen dus.
  • Zorg voor een gemakkelijke navigatie op je website. Zo vinden bezoekers gemakkelijk wat ze zoeken. Wie wordt door nu niet vrolijk van?
  • Slecht design, slechte website? Zorg ervoor dat je website er leuk uitziet en aantrekkelijk is. Mooie grafische elementen en een goede leesbaarheid staan voorop.
  • Duurt het secondenlang om je pagina’s te laden? Geen wonder dan dat surfers geen geduld hebben om te blijven wachten. Zo doe je je bounce rate echt de hoogte in schieten.
  • Een website die geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers is ideaal, een website die bruikbaar is voor mobiel, is essentieel. Wie niet op je website kan met zijn apparaat, is natuurlijk meteen weer weg. Gevolg: hogere bounce rate.
  • Deel je informatie op in kleine blokken tekst met duidelijke titels en een duidelijke structuur. Als je content overzichtelijk is zullen mensen hem vaker lezen. Lange posts kan je beter in twee delen splitsen.
  • Optimaliseer je landingspagina’s. Zoekt iemand met het woord ‘kopen’? stuur hem dan naar je webshop. Bevat de zoekopdracht het woord ‘vergelijken’? Maak dan een vergelijking tussen je producten en bied hem een formulier voor meer informatie aan.
  • Ook bij websites is het kleurgebruik belangrijk. Contrasterende kleuren en patronen zorgen ervoor dat het geen saaie boel wordt.
  • Maak je boodschap overduidelijk in 1 seconde. Een titel, een foto, … Zorg ervoor dat wie op je website komt meteen doorheeft wat je aan te bieden hebt. Je hebt immers maar enkele seconden tijd om bezoekers te overtuigen.
  • Vergeet autoplay. Filmpjes die automatisch beginnen afspelen leiden de gebruiker af van de kern van je boodschap waardoor je bounce rate gaat stijgen.
  • Post je een link naar een andere website? Laat deze dan openen in een nieuw venster. Anders heb je het alleen maar aan jezelf te danken dat bezoekers je website meteen weer verlaten!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *