De dag na “Firefox Download Day”

FirefoxNa meer dan een jaar wachten en een wekenlang durende hype was het gisteren zover. De wereld kon eindelijk Firefox 3 downloaden. Op Download Day was het zelfs de bedoeling om het wereldrecord downloads te verbreken, iets wat na één download al gelukt was aangezien het record nog niet bestond.

Vandaag zijn we “the day after” en zoeken we naar de gevolgen van de hype. Hiervoor onderzochten we het aantal bezoekers van een tiental sites die minstens 500 bezoekers per dag over de vloer krijgen. We vergeleken de periode van 17 en 18 juni met die van 15 en 16 juni. Alle sites mikken op een Nederlandstalig publiek.

Dit was het resultaat: De dag na Download Day gebruikten dubbel zoveel Firefox gebruikers de laatste versie van de browser. Het aantal steeg van 7 naar 14%.

Maar is Mozilla er ook in geslaagd om hun marktaandeel omhoog te duwen door de hype? Het antwoord: eigenlijk niet. De dagen voor het startschot van Download Day had Firefox een gemiddeld marktaandeel van 18.71%, de dagen erna bleef dit steken op een statistisch status quo met 19.31%.

De volgende dagen zou het aantal gebruikers van FF3 de hoogte in moeten schieten door de auto-update functie die in versie 2 werd ingebouwd.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *