Hoe creëer je een bedankpagina die converteert?

De titel mag misschien wat verwarrend klinken. Want, indien een bezoeker op de bedankpagina komt, heeft hij dan al niet de actie uitgevoerd die jij wil? Dat klopt, maar daar hoeft het natuurlijk niet bij te blijven. Ook via de bedankpagina van je website kan je proberen de lead verder te overtuigen van je kwaliteiten, kan je hem langer aan je binden door hem bijvoorbeeld aan te zetten om je Facebook pagina te liken. En wie weet, misschien zit er zelfs al een cross sell in.

Vaak zien we immers bedankpagina’s voorbijkomen die niets anders zeggen dan een simpele “bedankt voor je aanvraag”. Alsof de lead netjes naar de uitgang wordt begeleid, terwijl hij misschien nog andere dingen zou kunnen doen op je website. Heeft hij het hele assortiment wel bekeken? Is hij misschien nog geïnteresseerd in andere producten of diensten? Heeft hij je Facebook pagina al geliked? Volgt hij je al op Twitter? Weet hij dat je volgende week een opendeurdag houdt waarvoor hij zich kan inschrijven?

Doelen bepalen

Om je bedankpagina te optimaliseren, is de eerste stap het bepalen van de doelen die je nog wil behalen, nadat de lead de actie heeft ondernomen die je voorop had gesteld. Een doel kan één van de situaties zijn die hierboven al werden beschreven, namelijk een cross-sell, een like op de Facebook pagina, enz. Pas nadat je doelen hebt bepaald, kan je beginnen aan de content van de bedankpagina.

Content op de bedankpagina toevoegen

1. Allereerst zeg je natuurlijk gewoon bedankt, voor de actie die de lead ondernomen heeft. Hij heeft immers een product besteld, of meer informatie gevraagd, kortom, hij heeft een actie ondernomen die jij wou. Daarvoor moet je hem dus ook gewoon bedanken. Zorg ervoor dat de bedanking is geschreven in een toon die overeenkomt met het imago van je bedrijf.

2. Vertel de lead vervolgens wat hij kan verwachten. Ga je hem opbellen? Mag hij een mail verwachten? Zend je hem een document door? Beloof niets wat je niet gaat doen, maar wees aan de andere kant wel heel duidelijk. Zorg ervoor dat de lead niet ontgoocheld of in de war raakt.

3. Elke tekst of call to action die je toevoegt op de bedankpagina, plaats je boven de fold. De lead hoeft dus niet te scrollen, en ziet meteen wat hem nog te doen staat. Denk eraan dat je met een bedankpagina slechts enkele seconden de tijd hebt om de aandacht van de lead vast te houden. Grijp deze kans dus, vooraleer hij naar een andere website gaat.

4. Maak zeker ook gebruik van het visuele aspect om je lead te helpen je beter te leren kennen. Ben je bijvoorbeeld een familiebedrijf, speel dit dan zeker uit, door bijvoorbeeld een foto van je familie te tonen.

5. Wil je dat de lead nog een andere actie uitvoert, bovenop de conversie die hij al heeft uitgevoerd, vergeet dan zeker niet om een call-to-action op te nemen op je bedankpagina, eveneens boven de fold.

Wijzigingen opvolgen

Nadat je alle aanpassingen hebt uitgevoerd, en je bedankpagina van de nodige content hebt voorzien, dien je je aanpassingen natuurlijk goed op te volgen via Google Analytics. Heeft de content die je hebt toegevoegd het beoogde effect? Indien niet, dan moet je verdere aanpassingen uitvoeren totdat je wel het gewenste effect behaalt.

Executive Summary

Bedankpagina optimaliseren
Hoe kan je je bedankpagina optimaliseren zodat je de lead nog beter aan je merk verbindt?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *