Vine: de grote socialmediabelofte

vine de social media belofteEen half jaar geleden lanceerde Twitter de videodeelfunctie Vine. Met de app kan je in 6 seconden je verhaal vertellen via een filmpje. Een veelbelovende app die volgens Twitter “the next big thing” zal worden. Sneller dan verwacht, is de app een groot succes! De iOS applicatie van Vine telt al 13 miljoen gebruikers en sinds vorige week is er ook een Android versie op de markt. Deze versie werd massaal gedownload en telt al een half miljoen gebruikers.

Vine wekt creativiteit op

Vine was een directe reactie van Twitter op de aankoop van Instagram door Facebook. Een rake zet, zo blijkt, want Facebook werkte onmiddellijk de filmpjes-app tegen. In maar liefst vijf maanden tijd versloeg de app Instagram in het aantal twittershares! Vanwaar dit succes? Vine is snel en laagdrempelig, in enkele seconden maak en deel je een toffe, 6 seconden durende video.  De app laat, ondanks de beperking, voldoende ruimte voor eigen creativiteit.

Video steeds belangrijker in social media

Uit tal van onderzoeken blijkt dat de nieuwe generatie een grotere voorkeur heeft voor beeld. Dat blijkt nogmaals uit het grote succes van YouTube. De stormachtige opkomst van visuele netwerken als Instagram, Pinterest en Path bewijzen de ‘beeldgeoriënteerdheid’ van deze generatie nogmaals. Video neemt dus een steeds belangrijkere plaats in binnen de social media.

Naadloze ervaring Twitter en Vine

De Vines die op Twitter worden gepost, worden sinds kort direct in de tweets afgespeeld. Dat wil, inderdaad, zeggen dat de video onmiddellijk begint te spelen als je er een tegenkomt. De video’s worden standaard zonder geluid afgespeeld, zo schrik je niet als je plots een Vine voorbij scrolt. Twitter en Vine vormen samen een naadloze ervaring in het delen van beelden.

De truc? Een limiet

Met een ‘grote jongen’ als Twitter achter je, helpt dit natuurlijk om succesvol te worden. Net als Twitter, waar je tweet beperkt is tot 140 karkaters, beperkt Vine je tot een filmpje van 6 seconden. Met ditzelfde trucje willen de Twitter-oprichters Vine groot maken. Deze limiet bevordert bovendien de creativiteit, bovendien is het uiterst verslavend!

 

 

Executive Summary

De nieuwe generatie heeft een grote voorkeur voor beeld, daar speelt Twitter op in met Vine!
In 6 seconden vertel je jouw verhaal met een filmpje… Maar vanwaar dit succes?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *