Twitter lanceert @EventParrot voor breaking news

twitter-event-parrot-300x146Twitter lanceerde onlangs een nieuw account: @EventParrot. Wie dit account volgt krijgt via persoonlijke berichten het allerlaatste breaking news van over de hele wereld meteen in zijn inbox. Het betreft hoogstwaarschijnlijk een experiment van de microblogsite met het oog op de eventuele ontwikkeling van een nieuwe functionaliteit.

@EventParrot: Een nieuw Twitter-experiment

Het account @EventParrot is al online sinds 10 oktober maar werd in alle stilte gelanceerd. In de bio is de volgende tekst terug te vinden: “This is a Twitter experiment. Follow me to receive direct messages that help you keep up with what’s happening in the world.” Het doel van de account is dus om zijn volgers op de hoogte te houden van het allerbelangrijkste wereldnieuws en dat niet via tweets maar via privéberichten.

Van testaccount tot nieuwe Twitter-functionaliteit

Het nieuwe account @EventParrot lijkt daarmee sterk op het eerder gelanceerde account @MagicRecs, dat als bio de volgende tekst meekreeg: “This is a Twitter experiment. Follow me to receive instant, personalized recommendations for users and content via direct message.” Die account bleek een experiment te zijn dat uiteindelijk leidde tot een Twitter-functionaliteit die je notificaties geeft van dingen die je interessant vindt. Zo blijf je op de hoogte van wat er gebeurt op Twitter zonder dat je de hele tijd door je Twitterfeed moet scrollen.

Eerst heerste er verwarring omdat het niet duidelijk was of het experiment wel degelijk van Twitter uitging. Intussen heeft Twitter-designer Paul Stamatiou in een tweet bevestigd dat het wel degelijk om een experiment van Twitter gaat. De eerste boodschappen die @EventParrot uitstuurde gingen over het feit dat Alice Munro de Nobelprijs voor Literatuur won en dat de eerste minister van Libië gekidnapt werd.

Push-notificaties voor wereldnieuws

Het lijkt dus erg waarschijnlijk dat Twitter eraan denkt om in de toekomst een functionaliteit voor push-notifications voor breaking news in te bouwen, maar dit eerst wil testen. De vraag is echter of het wel de taak is van Twitter zelf om nieuwsberichten te delen met zijn gebruikers. Nieuws dat je interesseert wordt waarschijnlijk reeds gedeeld door de mensen die je volgt. Ook is het nog niet duidelijk of het om algemeen of gepersonaliseerd wereldnieuws gaat. We zijn in elk geval benieuwd naar de resultaten van dit experiment!

Executive Summary

Twitter lanceert @EventParrot
Deze nieuwe account is een experiment met push-notificaties voor breaking news

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *