Starbucks laat zich vangen aan klassieke Twitterblunder

We zijn deze week weer bevoorrechte getuige mogen zijn van een grote multinational die de handen heeft verbrand aan sociale media. Dit keer is koffieketen Starbucks de gebeten hond. Starbucks UK lanceerde immers een campagne op Twitter met de hashtag #SpreadTheCheer.

De op het eerste zicht onschuldige campagne kwam echter al snel terug in het gezicht van Starbucks terecht toen Twitteraars zich tegen het merk kantten. De gebruikers van Twitter waren immers nog niet vergeten hoe Starbucks twee maanden geleden negatief in het nieuws kwam.

Belastingontduiking bij Starbucks?

In oktober nog kwam aan het licht dat Starbucks in de UK slechts £8.5 miljoen, of bijna 10,5 miljoen euro, aan belastingen betaalde in de laatste 14 jaar, en dat voor een multinational die £8.5 miljard, of zo 10,5 miljard omzet genereerde. Nieuwsagentschap Reuters ontdekte zelfs dat Starbucks in de laatste drie jaar helemaal niets aan belastingen betaalde, aangezien het bedrijf verlies zou gemaakt hebben. Tegen investeerders werd daarentegen wel verteld dat Starbucks winst maakte.

Brand bashing op Twitter

Je kan je inbeelden dat deze onthullingen kwaad bloed hebben gezet bij de hardwerkende Brit, en dat heeft Starbucks nu ook aan den lijve kunnen ondervinden bij het lanceren van de Twittercampagne. Hoewel sommige mensen inderdaad de cheer hebben verspreid over de microblog, hebben veel Twitteraars toch hun gedacht gezegd over het belastingsbeleid van Starbucks. Een kleine bloemlezing uit de commentaren:

Klassieke Twitterblunder

Het is niet de eerste keer dat een bedrijf zich laat vangen aan brand bashing op Twitter. Het begint immers al een klassieke Twitterblunder te worden. In België kregen de vakbonden begin 2012 de wind van voren toen ze iedereen opriepen om te staken op Twitter met de hashtag #30j. Ook McDonalds maakte in het verleden al dezelfde fout met de hashtag #McDStories. Deze hashtag werd uiteindelijk ‘gehackt’ om negatieve verhalen over McDonald’s op Twitter los te laten.

Executive Summary

Twitterblunder van Starbucks
Starbucks heeft deze week de handen verbrand aan sociale media, toen een Twittercampagne volledig de mist in ging.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *