Lidl onderschat de impact van sociale media

Supermarktketen Lidl startte gisteren met een twitteractie, waarbij het per tweet met de hashtag #luxevooriedereen vijf voedselpakketten zou schenken aan de voedselbanken. De Twitteractie kende echter onverwacht een enorm succes, waardoor Lidl voor €200.000 aan voedselpakketten moet betalen en de twitteractie vanochtend beëindigde.

Lidl zet twitteractie stop na 1 dag

Twitteractie stilgelegd na één dag

Lidl zou via de twitteractie vijf voedselpakketten ter waarde van €20 per stuk schenken aan de voedselbanken per twitterbericht met de hashtag #luxevooriedereen. Volgens de woordvoerder van Lidl, Pieterjan Rynwalt, was het de bedoeling om via deze actie 500 voedselpakketten uit te delen. De oproep was eigenlijk enkel bedoeld voor mediafiguren die op twitter zitten, maar werd ook opgepikt door vele anderen. Gisterenavond waren er al 900 tweets verstuurd, terwijl er vanmorgen reeds 1.500 tweets met #luxevooriedereen of #luxepourtous op de teller stonden. In totaal zouden daarmee 7.500 maaltijden geschonken worden. Een onverwacht en enorm succes dus, waardoor Lidl vanmorgen al besloot om de actie stil te leggen.

Hoewel velen ervan uit gingen dat de actie tot Kerstmis zou lopen, verklaarde de woordvoerder van Lidl op Radio 1 dat het sowieso de bedoeling was dat de actie maar 24uur zou duren. De actie zou wel bijgestuurd worden en er zou maar één voedselpakket per tweet geschonken worden. Lidl verklaarde zelf toch tevreden te zijn met de actie en trok het aantal voedselpakketten op tot 10.000. Daarmee zou de twitteractie Lidl in totaal €200.000 kosten.

Moraal van het verhaal

Lidl heeft de impact van sociale media duidelijk onderschat en had niet verwacht dat de actie zoveel impact zou hebben. Een goede les voor iedereen die marketing wil voeren via sociale media. Twitter, Facebook, etc. zijn een snelle en goedkope manier om acties op touw te zetten, maar kunnen zo snel werken dat je zelf de controle verliest. Voor ieder bedrijf geldt dus: let op wat je op sociale media zet en maak een goed uitgewerkt plan vooraleer je eraan begint.

Ook enkele twitteraars wezen Lidl op hun inschattingsfout met enkele ludieke tweets:

Tweets om te spotten met Lidl actie

Executive Summary

Twitteractie van Lidl wordt onverwacht enorm succes
Daardoor moet Lidl nu €200.000 aan voedselpakketten betalen…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *