Eerste beursdag voor Twitter: 26$ per aandeel

Na maandenlange speculaties en twijfels is het vandaag dan toch zover: Twitter trekt naar de beurs. Vandaag zal het aandeel van Twitter voor de eerste keer op de Amerikaanse beurs noteren. Wellicht wilden de bazen van Twitter al veel eerder naar de beurs, maar het debacle met Facebook vorig jaar heeft hier anders over beslist.

Kapitaal ophalen bij grote publiek

Twitter-beursgangDoor naar de beurs te trekken wil Twitter uiteraard vers kapitaal ophalen bij het grote publiek. En dat is ook nodig, want Twitter heeft eigenlijk heel weinig overschot. In tegenstelling tot Facebook maakt Twitter helemaal geen winst. In tegendeel, in 2012 alleen al werd 80 miljoen dollar verlies gemaakt.

Dat Twitter nog geen winst maakt, mag eigenlijk niet verwonderen. Wie zijn Twitterfeed eens goed bekijkt, die moet met een vergrootglas gaan zoeken naar reclame. Als je weet dat de inkomsten van Twitter voor zo’n 80 à 90% afkomstig zijn uit die reclame, dan weet je dat er nog veel werk aan de winkel is.

Advertentiemodel uitbouwen

Met het kapitaal dat wordt opgehaald via de beurs (Twitter rekent op 1,5 tot 2 miljard dollar), wil het bedrijf uit San Francisco een duurzaam en succesvol advertentiemodel uitbouwen. Maar net zoals bij Facebook is dit een hele moeilijke evenwichtsoefening. De advertenties mogen natuurlijk niet storend zijn voor gebruikers.

Troeven van Twitter

Een aantal zaken spelen alleszins in het voordeel van Twitter. Zo is het sociale netwerk op zich al vrij mobiel van karakter. Nu al wint het 65% van zijn inkomsten uit mobiele gebruikers, wat bij Facebook veel minder is.

Natuurlijk is er ook nog veel groeimarge voor Twitter. Zowat 75% van de inkomsten haalt Twitter in thuisland VS, die maar goed is voor 25% van de gebruikers. Er valt dus nog veel te rapen.

Obstakels voor Twitter

Maar er zijn ook enkele nadelen. De vijver van Twitter is veel minder groot dan die van Facebook. Twitter moet het voornamelijk hebben van beroemdheden, politici, hoger opgeleiden, journalisten en sportlui. De gewone man in de straat is veel minder aanwezig op het sociale netwerk. Bovendien stijgt het nieuwe aantal gebruikers al een tijdje minder snel.

Benieuwd hoe de beleggers de kansen van het sociale netwerk inschatten. De introductieprijs van het aandeel steeg de afgelopen dagen alvast naar 26$ per aandeel, een signaal dat de vraag naar het aandeel groot is.

Executive Summary

Beursintroductie Twitter
Twitter trekt vandaag naar de beurs, een eerste en noodzakelijke stap in de uitbouw van een duurzaam advertentiemodel.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *