Conversation management de sleutel tot (online) succes?

Conversation_managementHet is een trend die steeds meer bedrijven beginnen toe te passen; conversation management. Een uitstekend voorbeeld hiervan is Mobile Vikings. Maar ook andere bedrijven zien er de meerwaarde van in. In combinatie met content management, waarbij je mensen zoveel en zo goed mogelijke informatie wil bieden, is conversation management één van de betere marketingtechnieken in 2011.

Volgens een onderzoek van InboxQ is maar liefst 64% van de ondervraagden eerder geneigd een aankoop te doen bij een bedrijf dat hun vragen beantwoordt op Twitter dan bij een bedrijf dat dat niet doet. Dit toont het belang van content management dus overduidelijk aan.

Wees daar waar de conversatie is!

Op het internet wordt er immens veel gepraat, zowel positief als negatief. Het is belangrijk daar te zijn waar er over u gepraat wordt. Een handige manier om alles te volgen zijn alert centers. Als SEM-bedrijf stellen wij verschillende alert centers op voor onze verschillende klanten. Op die manier kan er snel en correct gereageerd worden op wat er zoal gezegd wordt.Ook vragen kunnen op die manier sneller beantwoord worden.

Voor vragen op Twitter hoef je echter geen alert center op te zetten: Tweeters kunnen hashtags gebruiken of kunnen een vraag rechtstreeks aan jouw richten door @ voor de naam van je account te plaatsen. Zoals uit het onderzoek blijkt, is het dan wel belangrijk dat die vragen beantwoordt worden. Het heeft namelijk een grote invloed op de perceptie van je merk en of mensen (nog) zaken met jouw willen doen. En dat is ook de gedachte achter content marketing. Mensen zo goed mogelijk helpen met zo goed mogelijke informatie die (al) hun vragen beantwoordt. Content marketing is trouwens geen pure online marketing. Verschillende winkels bieden tegenwoordig, naast hun normale verkoopsdiensten, ook extra services aan zoals advies over producten, interieuradvies, enzovoort. De klant zo goed mogelijk ondersteunen in het verkoopstraject is de bedoeling. Ook al koopt hij uiteindelijk niets, hij zal nog steeds een goede perceptie van je merk hebben en wellicht via mond-tot-mondreclame voor extra klanten zorgen of je imago verbeter of in stand houden.

En dat is dus ook online zo. Met Twitter maak je trouwens meer kans om een conversatie over jouw merk in de hand te houden dan wanneer mensen reacties en commentaar beginnen te geven op verscheidene fora. Op Twitter kan je vragen beantwoorden, op klachten reageren en positieve feedback kan je verder verspreiden via jouw account. Op fora vindt de conversatie plaats buiten jouw gezichtsveld – tenzij je gebruik maakt van alert centers (bv. Google Alerts) – en weet je dus niet wat er over jouw merk gezegd wordt en kan je er dus niet op ingaan.

Het belang van conversation management

Het onderzoek van InboxQ geeft dus overduidelijk het belang van verstandig conversation management aan. Naast de 64% die meer geneigd is bij jouw bedrijf te kopen als je hun vragen beantwoordt, is er ook nog eens 59% die zegt dat ze een bedrijf sneller zullen volgen wanneer ze hun vragen beantwoorden.

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat je imago steeds op het spel staat. Op het internet, maar ook daarbuiten. Het voordeel is dat je, indien je het goed doet, je de online conversatie beter kan opvolgen dan de offline conversatie. In dat opzicht is conversation management ook een beetje (online) PR. En goede PR is noodzakelijk, kijk maar naar Facebook & Google

Hoe belangrijk vinden jullie conversation management? En hoe staan jullie tegenover een bedrijf dat je vragen (via Twitter) wel of niet beantwoordt? We horen het graag!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *