Adverteerders op Twitter kunnen nu ook targetten op interesse

Vorige week heeft Twitter haar advertentieplatform sterk uitgebreid, wat adverteerders meer mogelijkheden moet geven om te adverteren op Twitter. Adverteerders hebben voortaan de mogelijkheid om hun promoted tweets te targetten op basis van meer dan 350 interesses.

De nieuwe targetting opties op basis van interesse zijn voortaan ingebouwd in het advertentiedashboard van Twitter. Andere advertentieparameters, zoals het advertentiemechanisme en de bidding opties blijven onveranderd.

Twitter maakte al langer gebruik van de interesses van gebruikers. Via publieke profielen van gebruikers kon Twitter een aantal services aanbieden, zoals het voorstellen van interessante gebruikers om te volgen. Maar dit is echter de eerste keer dat Twitter de interesses van gebruikers gebruikt om ze in te zetten bij Promoted tweets.

Verlaging van het minimumbod

Een andere nieuwigheid die Twitter lanceerde, was het verlagen van het minimumbod van 50 cent naar 1 cent. Hiermee wordt het advertentieplatform van Twitter dus meer in lijn gebracht met andere advertentieplatforms, zoals dat van Google en Facebook. Hierdoor is het minimumbod geen reden meer om niet voor Twitter te kiezen als advertentieplatform.

De voorbije weken hebben al enkele adverteerders de kans gehad om testen uit te voeren met promoted tweets op basis van interesse-targetting. Uit de testen van verschillende adverteerders bleek dat de engagement rate en click through rate in lijn lag met het gemiddelde van de andere promoted tweets.

Waar de interesse-targetting wel een voordeel opleverde, was de uitbreiding van het bereik van de tweets. Door gebruik te maken van de targetting opties op basis van interesse konden adverteerders meer Twitter gebruikers bereiken met hun promoted tweets, wat uiteindelijk toch een meerwaarde opleverde ten opzichte van de klassieke promoted tweets.

Hogere ROI

Net zoals bij vele andere advertentieplatformen, werkt ook het advertentiemodel van Twitter op basis van een veilingsysteem. De promoted tweets die uiteindelijk vertoond worden, winnen van andere promoted tweets op basis van engagement ratio en bod. Tweets met een hoog engagement kunnen het daarbij halen van andere tweets met een hoger bod. Net zoals bij Google is dus ook de kwaliteit van de ad copy van groot belang.

Volgens Twitter zal een verlaging van het minimumbod en het invoeren van targetting gebaseerd op interesses de ROI van campagnes op Twitter verhogen. Dit zou op langere termijn meer adverteerders naar Twitter moeten lokken.

Executive Summary

Uitbreiding advertentiemogelijkheden Twitter
Op Twitter hebben adverteerders voortaan de mogelijkheid om hun promoted tweets te targetten op basis van interesses.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *