Brian Wong: wonderkind, entrepreneur, visionair | TNW 2012

Brian WongDag 1 op TNW 2012 is voorbij gevlogen en we hebben heel wat interessante sprekers de revue zien paseren. Zoals in ons vorige TNW-artikel vermeld, zijn er heel wat uiteenlopende onderwerpen aan bod gekomen. Door een wijziging in het programma is er hier en daar wat geschoven in de line-up. De sprekers? Stuk voor stuk mensen die weten waarover ze praten. Maar wat betreft dag 1 waren we het unaniem eens dat er toch wel eentje met kop en schouders bovenuit stak… Maak kennis met Brian Wong; CEO en oprichter van Kiip, voormalig PR bij Digg, geestesvader van Followformation en Rocketkick en amper 21 jaar!

Kiip – Leverancier van happiness

Kiip - Beloon je klanten

Je bent Angry Birds aan het spelen. Jongens, wat is dit een moeilijke level! En dan gebeurt datgene waarvoor we het allemaal doen: zege! Brian Wong noemt dit het “aha-moment”, dat ene moment dat voor elke gebruiker dezelfde emotie oproept: blijdschap. We zijn blij omdat we iets hebben verwezenlijkt, we hebben een prestatie neergezet.

Kiip haakt in op dat achievement moment, zoals Wong het verwoordt. Dat ene moment van blijdschap entrots is goud waard, volgens hem. Maar jammer genoeg wordt daar nog te weinig aandacht aan besteed door merken… Kiip wilt dat veranderen door prestaties in mobiele games te belonen met échte beloningen.

Kiip by Brian Wong

Aandacht is een commoditeit – reik verder!

Met een case zoals Kiip illustreert Wong perfect de gevolgen van een veranderende consument én wereld. Louter de aandacht van consumenten capteren is niet langer voldoende. Aandacht is een is een basisidee geworden, iets dat als “standaard” wordt beschouwd. Zonder de aandacht van de consument sta je nergens, maar tegelijkertijd is het niet langer meer voldoende om consumenten en klanten écht te engageren. We moeten dus verder reiken, volgens Wong. Emotie opwekken is de sleutel tot engagement van klanten.

Brian Wong - TNW2012

Beloon je klanten

Wong spreekt niet over touch points met klanten, maar over momenten. We moeten niet zozeer focussen op enkel en alleen contact met de klanten te leggen. Hetzelfde verhaal als bij aandacht, it doesn’t do the trick anymore. Waar we ons wel moeten voor inzetten, is het creëren van momenten met de klant waarin we emoties kunnen opwekken. En dat is waar Kiip in het plaatje komt… Het belonen van klanten na een prestatie werkt wel degelijk. Maar een beloning wordt pas een beloning als deze wordt omgezet in échte waarde, zoals Kiip doet.

Het zijn de basisfundamenten van emotion marketing. Als een merk erin slaagt om een klanten te engageren in dat ene moment van blijdschap, dan zal die klant dat merk blijven herinneren in de context van die emotie. Waar het uiteindelijk allemaal om draait volgens Wong, is menselijkheid. Merken hoeven geen “producten” te verkopen, maar eerder een gevoel, een moment. Producten moeten opnieuw gehumaniseerd worden, ze moeten terug een menselijke dimensie krijgen.

En nog iets, Brian Wong’s presentatievaardigheid is a-stro-no-misch!

Brian Wong - Menselijke producten

Executive Summary

Wat? Brian Wong vertelt over Kiip en en het belonen van klanten
En? Volgens hem draait het allemaal om emoties en de menselijke dimensie van een product

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *