Online public relations: Phoneblocks toont hoe het moet

Je hebt een idee. Je creëert een video waarin je het idee uitlegt, je investeert een minimum bedrag… en 8 weken later heb je 17 miljoen views, duizenden kwaliteitsvolle links, en hebben zowat alle belangrijke media wereldwijd je verhaal opgepikt. Onmogelijk zeg je? Phoneblocks bewijst het tegendeel. Phoneblocks is een concept dat alleen nog maar op papier bestaat. Toch slaagde Dave Hakkens (de bedenker van het concept) erin alle aandacht naar zich toe te trekken. Met als gevolg dat Motorola interesse toonde in een mogelijke samenwerking.

We kunnen er op vlak van online public relations heel wat van leren. We nemen de Phoneblocks case dus graag even onder de loep!

Phonebloks

Een video die viraal ging

Aan de basis van het succes van Phoneblocks ligt een video die viraal ging. De video zit heel erg goed in elkaar, en is een prachtig voorbeeld van storytelling. De video vertelt echt een verhaal: in plaats van te focussen op de technische aspecten, ligt de focus op het achterliggende idee. Bovendien roept de video ook op tot actie, en vraagt de video je om het idee te steunen en te delen via sociale media.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oDAw7vW7H0c[/youtube]

Wat we kunnen leren op vlak van online public relations

Uit de case van Phoneblocks kunnen we heel wat leren op vlak van online public relations:

  • Links opbouwen kan heel erg snel: Phoneblocks is gelanceerd op 3 september, dat is amper 2 maanden geleden. Vandaag heeft de website duizenden links, waarvan heel veel links van websites met een bijzonder hoge autoriteit. Phoneblocks contacteerde deze websites niet zelf: het bedrijf creëerde een verhaal waarnaar websites willen linken.
  • Ook het kleinste bedrijf kan heel wat media aandacht krijgen. Phoneblocks is momenteel nog een erg klein bedrijf, toch pikte zowat alle media wereldwijd het verhaal op, waaronder bijvoorbeeld ook CNN.
  • Een idee alleen is niet niet genoeg. Zo mogelijk nog belangrijker, is de manier waarop je je verhaal vertelt en overbrengt. Ja, het idee achter Phoneblocks is briljant. Maar het was vooral de manier waarop ze dat idee overbrachten, dat mensen inspireerde en aanzette tot actie.
  • Een evenement kan je idee kracht bijzetten. Phoneblocks creëerde een social media evenement: op 29 oktober toonde alle geïnteresseerden automatisch hun interesse via sociale media. Phoneblocks maakte daarvoor gebruik van Thunderclap.
  • Wees niet bang voor kritiek. Ook op het Phoneblocks idee kwam heel wat kritiek: in hoeverre is een modulaire telefoon technisch haalbaar? Kritiek spekt echter de discussie, waardoor je verhaal nog verder reikt. Wees dus niet bang voor kritiek.
Executive Summary

Online PR: Phoneblocks toont hoe het moet
Phoneblocks ging viraal, en dat terwijl het een idee is dat alleen nog maar op papier bestaat. Wat kunnen we hieruit leren op vlak van online public relations?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *