Zes op tien Belgische bedrijven zijn aanwezig op Facebook

Het marktonderzoekbureau InSites Consulting heeft een onderzoek gevoerd over het gebruik van sociale media binnen Belgische bedrijven. In totaal werden 1.222 topmanagers geïnterviewd van bedrijven in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Dat resulteerde in een aantal interessante bevindingen die de moeite lonen om dieper op in te gaan. Bij deze!

Om te beginnen is er goed en slecht nieuws. Laten we beginnen met het goede: Belgische bedrijven zijn wel degelijk aanwezig op sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Bovendien is het merendeel van onze ondernemingen geïnteresseerd in real time feedback van hun klanten en behandelen zij vragen of klachten die via sociale media binnenkomen. Toch maakt het onderzoek ook gewag van een aantal tekortkomingen. Slechts 10% van de bedrijven integreert zijn sociale media-aanpak in de globale bedrijfsstrategie en er loert een digitale kloof om de hoek tussen believers en non-believers.

59% Belgische bedrijven aanwezig op Facebook, 39% op Twitter

Niet enkel consumenten vinden hun weg naar populaire sociale netwerksites, ook bedrijven maken er meer en meer gebruik van. 59% van de Belgische bedrijven maakt gebruik van Facebook, 39% heeft een Twitter account, 35% is aanwezig op LinkedIn en 20% gebruikt YouTube. Deze cijfers zijn heel gelijklopend met die van onze buurlanden. Enkel Nederland loopt ver vooruit op de rest. Amerikaanse bedrijven staan nog verder in hun gebruik van sociale media.

Hoog gebruik maar lage integratie van sociale media

Het onderzoek bewijst dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerksites. Maar dat betekent niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 10% van de bedrijven integreert zijn sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 15% van de bedrijven is bezig met de integratie. 45% is momenteel aan het experimenteren of zet de allereerste stappen op het sociale web. 32% van de Belgische bedrijven doet helemaal niets op de sociale media. Heel wat bedrijven voelt externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Maar dat leidt jammer genoeg al te dikwijls tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Klanten blijven dan ontgoocheld achter en het bedrijfsimago loopt schade op.

34% luistert naar conversaties tussen consumenten op sociale media

Drie op de tien Belgische bedrijven luistert naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. Sociale media maken de conversaties heel transparant. Als bedrijf is het vrij gemakkelijk om te ontdekken wat mensen over je producten en diensten melden. Een steeds grotere groep heeft sterke interesse in deze real-time feedback van de markt. Het beantwoorden van vragen via sociale media zit heel sterk in de lift. 68% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen altijd behandelen.

Digitale kloof dreigt eraan te komen

De kans is reëel dat er vrij snel een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Dit onderzoek bewijst immers dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. Er zijn dus nog altijd bedrijven die niet van overtuigd zijn van het gebruik van sociale media. Logisch gevolg: zij dreigen op korte termijn een belangrijke doelgroep mis te lopen.

Conclusies in een notendop

  • Hoog gebruik van sociale media binnen Belgische bedrijven.
  • Sociale media-aanpak staat nog té dikwijls los van de algemene bedrijfsstrategie.
  • Drie op de tien Belgische bedrijven luisteren naar conversaties van consumenten op sociale media.
  • Zeven op de tien Belgische bedrijven beantwoorden vragen en klachten van klanten via sociale media.
  • Bedrijven die nu nog niet investeren in de digitale media, zijn dat niet van plan. Bedrijven die vandaag al veel investeren, willen dat in de toekomst nog meer doen.
Executive Summary

Meer dan de helft van de Belgische bedrijven is actief op sociale media
Maar er dreigt een digitale kloof te ontstaan tussen voor- en tegenstanders.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *