Wat is een Google Plus vriend waard voor een bedrijf?

Ondanks de opportuniteiten hebben veel bedrijven het nog steeds moeilijk met social media. Zo vinden ze het bijvoorbeeld lastig om de social media ROI te bepalen en weten ze eigenlijk ook niet goed wat een Facebook fan of Twitter follower nu juist waard is. En dan komt er plots nog zo’n sociaal netwerk bij. In deze post trachten we duidelijk te maken wat een Google+ vriend waard kan zijn voor bedrijven.

Google+ is een relatief nieuw sociaal netwerk dat, nog voor het er was, al voor de nodige hype zorgde. Veel bedrijven hebben meteen getracht op die kar te springen maar Google regeerde met ijzeren hand en verwijderde bedrijfsprofielen (Business Profiles) meteen. Google+ was in zijn beginperiode (en is dat nog steeds) enkel bestemd voor consumenten. The few lucky ones die aanvaard werden tijdens de aanmeldingsfase voor bedrijven hebben al vrij uitgebreid kunnen experimenteren met de mogelijkheden van Google+.

Betere rankings dankzij Google Plus vrienden

Danny Sullivan maakte gisteren enkele sterke inzichten bekend omtrent Google+. Zo merkte hij op dat wanneer je vriend bent van een bedrijf op Google+, de ranking voor dat bedrijf sterk geboost wordt. Hij testte dit door zich aan te melden en na te gaan op welke positie Ford Motor Company stond. Hij merkte op dat wanneer hij aangemeld is, Ford Motor Company één van de topposities inneemt. Als hij op hetzelfde zoekwoord zoekt wanneer hij niet aangemeld is, komt Ford zelfs niet in de eerste 50 resultaten voor. Een bedrijf met veel Google+ vrienden heeft met andere woorden dus veel kansen om hoger gepositioneerd te worden in de organische zoekresultaten (van hun vrienden).

Nu, dit concept is niet nieuw. We kennen het al sinds de introductie van Googles ‘social search’. Sinds 2009 scoort content die geliket, geshared of getweet werd door vrienden een stuk beter (wanneer je aangemeld bent). En dat concept vertaalt zich nu dus ook naar Google+. Dit biedt dus wel wat mogelijkheden en in tegenstelling tot Facebook weten bedrijven met veel fans op Google+ wél wat het grote aantal fans betekent voor hun bedrijf en meer bepaald voor hun zichtbaarheid in de zoekmachines.

Directe, persoonlijke dialoog

Google+ maakt het ook mogelijk om direct in contact te treden met je Google+ ‘friends’. Friends is trouwens een verkeerde term: lang niet iedereen waarmee je verbonden bent op sociale netwerken is een echte vriend…

Terug naar Google+. Dankzij Google+ Hangouts heb je zelfs de mogelijkheid om een ‘face-to-face’ gesprek te hebben met de personen uit je ‘vriendenlijst’. Dit is enerzijds eigenlijk een opgewaardeerd call center: mensen met problemen, vragen, klachten kunnen via jouw Google+-profiel contact met je opnemen en een persoonlijk gesprek houden waarbij je elkaar kan zien. Dit heeft verschillende voordelen, zoals het waarnemen van lichaamstaal, iets wat je bij telefonisch contact moet missen. Uit lichaamstaal kan je namelijk veel afleiden en het persoonlijk contact wordt ook sterker geapprecieerd dan een telefoongesprek.

Anderzijds geeft het bedrijven ook de mogelijkheid om aan interactieve crowdsourcing te doen. Bedrijven als Ford Motor Company hebben al Hangouts gehouden met mensen uit hun vriendenlijst om ideeën van gewone mensen niet enkel te delen maar ook te bespreken met Ford ingenieurs, ontwikkelaars, designers, enzovoort.

Google +1 button

De Google +1 button bestaat al iets langer dan het sociale netwerk zelf en stond er in eerste plaats dus los van. Het was Googles antwoord op de Like-button van Facebook en geeft als resultaat dat zoekresultaten, pagina’s en websites en zelfs advertenties relevanter worden. Als je vrienden een pagina of advertentie een +1 geven, zal deze meer zichtbaarheid krijgen in jouw zoekresultaten. Google veronderstelt dan dat deze pagina of advertentie meer waarde voor jou zal hebben aangezien dat ook het geval was/is voor je vrienden.

Hoewel de Google +1 button niet rechtstreeks in verbinding staat met Google+, is een grote vriendengroep op Google+ zeker niet slecht. Veel vrienden betekenen veel mensen die je een +1 kunnen geven.

Google+ voegt waarde toe aan ‘social’

Google Plus voegt wel degelijk waarde toen aan het ‘social’ gegeven. Social media is nog steeds een vrij vluchtig medium, zeker in het geval van Twitter. De aandacht van een fan of follower vasthouden is enorm, enorm moeilijk. Op Google Plus kan dit veranderen. Google Plus zou het, indien Google het goed uitwerkt, de ‘noise and clutter’ die we op andere netwerken als Facebook en Twitter ervaren, kunnen verminderen. Dankzij Google Circles kan je namelijk je vrienden en contacten indelen per groepen. Dit geeft als voordeel dat je, integendeel tot Facebook, je vrienden, collega’s, bedrijven, enzovoort uit elkaar kan houden. Je kan dus ook je stream alsvolgt aanpassen door een kring te selecteren en de updates van die kring te bekijken. Minder noise, minder clutter, meer sociale berichten die je wél wilt zien.

De berichten die echt waarde voor je hebben, raken dus niet langer bedolven onder reclameberichten, product updates, deals & kortingen enzovoort waar je minder interesse in hebt. Als je dan toch zulke berichten wilt zien, ga je naar de kring waaronder zulke berichten terecht komen en krijg je alsnog de reclameberichten e.d. te zien.

Sociale interactie in plaats van commerciële interactie

Bedrijven die het slim aanpakken en minder commercieel en meer sociaal te werk gaan, kunnen misschien in een kring belanden waar de gebruiker meer waarde aan hecht en waarvan dus ook meer berichten gelezen worden. Een persoon of bedrijf kan trouwens in meerdere kringen terugkomen.

Een sterk voorbeeld hiervan is Ford Motor Company. Zij doen duidelijk niet aan push marketing: zo plaatsen ze bv. een design in hun stream voor Ford (koffie)tassen en stellen ze aan hun fans de vraag wat ze van het design vinden en wat ze zouden aanpassen. Ze creëren dus sociale interactie i.p.v. commerciële interactie. Maar die interactie heeft (een niet zo zichtbare) commerciële waarde. Die koffietassen worden binnenkort namelijk geproduceerd en een groot deel van de personen die op het bericht geantwoord heeft, zal allicht ook sterk geïnteresseerd zijn om zo’n tas te kopen aangezien ze een bijdrage geleverd hebben aan het design.

De echte waarde van een Google+ vriend zal dus duidelijk worden wanneer die persoon ook echt een ‘vriend’ wordt van een bedrijf. Wanneer een bedrijf dus kan overgaan tot sociale interactie en als die interactie ook wederzijds is. Op die manier kan een Google+ vriend ambassadeur worden voor je merk, je merk +1’s geven, buzz creëren rond je merk en via mond-tot-mond reclame je merkimago versterken. En des te meer vrienden jouw Google+ vriend heeft, des te verder de reikwijdte van jouw berichten, +1’s (en bijhorende verhoogde rankings) enzovoort.

Een getal op de waarde plakken is echter moeilijk. Waarde is relatief en is afhankelijk van bedrijf tot bedrijf en van persoon tot persoon. De ene Google+ vriend zal al meer waard zijn dan de andere (naargelang de sociale interactie) en voor het ene bedrijf kan een Google+ vriend meer waard zijn dan voor een ander bedrijf.

Wat denken jullie? Is een Google+ vriend meer waard dan een Facebook fan of Twitter follower? En welke waarde zouden jullie een Google+ vriend dan toekennen?

 

Executive Summary

Wat?Hoe bepaal je als bedrijf de waarde van een Google Plus vriend?
En?Is die vriend op Google Plus dan meer dan een vriend op Facebook of Twitter?
Dus?De waarde van een Google Plus vriend zal hoogstwaarschijnlijk verschillen van bedrijf tot bedrijf

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *