Waarom je je als merk als mens moet gedragen op sociale media

Sociale media zijn alomtegenwoordig. Wie vandaag geen Facebook account heeft valt uit de boot, en journalisten kunnen niet meer zonder Twitter. Bedrijven springen hier maar al te graag op in, maar dat doen ze nog al te vaak op een verkeerde manier. Wil je als merk succesvol zijn op sociale media, dan is het vooral belangrijk dat je je als mens gedraagt op die sociale media. Je moet erin slagen om op een one-to-one, menselijk level te communiceren.

communiceren op sociale media

Menselijk communiceren, wat betekent dat?

Gemakkelijk gezegd natuurlijk, dat je als merk op een menselijk niveau moet communiceren met je doelgroep. Maar wat houdt dat dan precies in? Betekent het dat je een leuk merk moet zijn? Betekent het dat je in spreektaal moet communiceren? Of betekent het dat je je niet als merk mag voordoen? Het zijn enkele mogelijke technieken, maar de essentie van je menselijk gedragen ligt veel dieper.

Om de juiste taal van communiceren te vinden, moet je het concept van ‘code-swithcing‘ begrijpen. Code-switching wil zeggen dat je in het dagelijks leven probleemloos van taal verandert. Als we op het werk met onze baas praten, dan doen we dat op een ander niveau, en met een andere taal dan wanneer we daarna telefoon krijgen van onze beste vrienden. Met onze baas praten we op een andere manier, op een andere toon. We zijn ons vaak niet bewust van het feit dat we van taal veranderen, maar als bedrijf is het belangrijk om je hier wél bewust van te zijn.

Belangrijk is ook om te beseffen dat we steeds onszelf blijven, op welk niveau of op welke manier we ook communiceren. Die verschillende talen zijn gewoon eigen aan onszelf.

De invloed in sociale media

De invloed van code-switching op sociale media is enorm. Sociale media doen de grenzen tussen werk en privé immers heel erg vervagen. En dat impliceert ook meteen dat we op die sociale media communiceren op zowel een zakelijk als op een persoonlijk niveau. Als men de status updates en content van een bedrijf ziet, verandert men niet opeens in een ‘professional-only’ mode, die beslissingen neemt op basis van carrière en van het bedrijf waar je voor werkt. Nee, in plaats daarvan neemt het professionele karakter misschien wel een belangrijke plaats in, maar het beslissingsproces wordt door de gehele persoonlijkheid beïnvloed. We benaderen die content van bedrijven dus op een complexe, menselijke manier.

Als bedrijf, en als marketeer, moet je aanvaarden dat iedereen handelt als een genuanceerde mens. Je kan je doelgroep dus niet behandelen als enkel een groep van potentiële ‘sales targets’! Als bedrijf moet je op een persoonlijk niveau kunnen connecteren met je doelgroep.

Authenticiteit is key

De complexiteit van code-switching begrijpen en op een menselijk niveau communiceren, wil natuurlijk niet zeggen dat we onze marketing doelen overboord moeten gooien. We hebben nog steeds een bedrijf te runnen, en om een bedrijf te runnen moet je winst maken. Maar het wil wel zeggen dat we goed moeten nadenken over de manier waarop we communiceren en ons merk voorstellen.

Als het connecteren met je doelgroep op een menselijk niveau moet gebeuren, dan moet je als merk ook menselijk zijn. Als een potentiële klant je benadert op zowel een professioneel als menselijk niveau, dan mag je als bedrijf niet alleen op een professioneel niveau reageren.

Om als bedrijf menselijk te zijn, is authenticiteit key. De fakers haalt men er zo uit. In het dagelijks leven reageert men vooral op mensen of bedrijven die echt zijn, die gepassioneerd zijn over wat ze doen. Het is een werk van lange adem, het moet in de bedrijfscultuur ingebakken zijn. Elk bedrijf, ongeacht het product of de dienst die het aanbiedt, heeft een unieke persoonlijkheid. Tot die persoonlijkheid behoren ook minder zichtbare aspecten. Menselijk zijn op sociale media, wil zeggen dat je al die persoonlijke kenmerken identificeert en omarmt. Op die manier wordt het een stuk eenvoudiger om de juiste taal te vinden die goed werkt op sociale media.

Authenticiteit opbouwen, zowel op sociale media als in je andere communicatie, is moeilijk, het is een werk van lange adem. Maar het is een werk dat op lange termijn zijn vruchten zal afwerpen!

Inspiratie voor dit artikel deden we op via Mashable.

Executive Summary

Als bedrijf moet je je op sociale media vooral als mens gedragen. Maar wat houdt dat in?
Authenticiteit is key op sociale media. Om je als mens te gedragen, moet je authenticiteit opbouwen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *