Vind ik leuk of tweet, wat is het meeste waard? [casestudy]

Je kon hier vorige week al een vergelijking tussen de verschillende social networks lezen op vlak van marketingdoelen. Maar het probleem van de meeste marketeers bij het opnemen van nieuwe media in hun budgetten is ROI. Wat is de ROI van “vind ik leuk” of een tweet? Een onderzoek van Eventbrite, een e-commerce site voor tickets voor conferenties, concerten festivals, …, toont zeer interessante resultaten voor de markt van events.

Evenementen zoals concerten zijn op zich al sociaal, voor Eventbrite is het dus logisch om social media in hun marketing strategie te gebruiken. Een eerste interessant resultaat van hun onderzoek toont dat 60% van het delen via social networks pas gebeurt na een aankoop. Het is dus extra belangrijk om een like button te zetten op bijvoorbeeld een bevestigingspagina. Kopers van tickets op Eventbrite delen zelfs 10 keer meer dan personen die enkel een eventpagina bezoeken, dit bewijst dat je fans engageren echt werkt.


Maar het onderzoek gaat verder. Zo hebben ze ook de opbrengst van een “vind ik leuk” vergeleken met een tweet. Elke klik op de like button zorgde gemiddeld voor $1,34 in extra verkoop, een tweet slechts voor $0,8. Het bereik van Facebook (met zijn 500 miljoen gebruikers) is ook veel groter dan twitter, voor Eventbrite werd er 4 keer meer gedeeld via Facebook dan op Twitter. De recente update van de like button kan de invloed van Facebook nog extra verhogen. Het belang van Facebook onderschatten kan je dus veel verkopen kosten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *