Twitter hashtags beïnvloeden je positie in Google

In een voorgaand artikel werd de algemene invloed van Twitter op je positie in Google besproken. De zogenaamde “hashtags” (hekje gevolgd door onderwerp, bijvoorbeeld #Hashtags) werden daarin niet opgenomen aangezien zij een heel belangrijk aspect van Twitter voorstellen en dus een apart artikeltje waard zijn. Inderdaad, ook Twitter hashtags kunnen een grote invloed hebben op je web traffic en je merkbekendheid, zeker als online shop. Mashable fluistert ons alvast enkel tips in:

1.       Gebruik hashtags om je tweets te organiseren zodat ze gemakkelijker terug te vinden zijn voor zij die in Twitter zoeken. Hoe gemakkelijker je tweets terug te vinden zijn, des te groter de kans dat ze “trending topics” worden. Zorg er ook voor dat je tag niet te ingewikkeld wordt, maar hou het simpel. Voor QueroMedia zou dit bijvoorbeeld #Quero kunnen zijn in plaats van #QueroMediaSearchEngineMarketing;

2.       Naast eenvoudig, dient een hashtag ook relevant te zijn. Een hashtag die niets zegt over je bedrijf, je bedrijfsnaam of je specifieke, onderscheidbare producten gebruik je dus best niet aangezien ze voor verwarring kunnen zorgen. Voorbeeld: #Quero in plaats van #SearchEngineMarketing;

3.       First-mover advantage:  wees de eerste! Op die manier voorkom je dat andere mensen slechte of te lange hashtags gebruiken voor jouw merk of product;

4.       Herhaal je hashtags regelmatig zodat andere twitteraars ze gemakkelijk oppikken. Op die manier hou je de conversatie levendig en verhoog je de traffic naar je website. Vergeet ook niet er een vermelding van te maken op je website en je Twitter feed;

5.       Je hashtag regelmatig herhalen is goed, maar overdrijf daar niet in. Dit zou namelijk wel eens als spam beschouwd kunnen worden, wat resulteert in “unfollowen” en een slechte reputatie.

Er bestaan enkele handige tools die je kunnen helpen met het efficiënt gebruiken van je hashtags. Op What the Trend? kun je bijvoorbeeld nagaan welke topics trending zijn. Met hashtags.org kun je dan weer nagaan hoe vaak en wanneer je hashtags gebruikt worden.

Een interessant voorbeeld van een bedrijf dat de hashtag-strategie goed aanpakte, is Moonfruit. In 2009 organiseerde het webdesignbedrijf een wedstrijd waarbij twitteraars een splinternieuwe MacBook konden winnen. Wat moesten de twitteraars doen? Eenvoudig: de hashtag (re)tweeten. Volgens Moonfruit’s marketing manager zou de campagne zo’n 30.000 tweets opgeleverd hebben, een stijging van 150% in web traffic en viermaal zoveel registraties. Duidelijk een succes dus. Sindsdien maken meer bedrijven gebruik van zulke Twitter-campagnes, bijvoorbeeld Coolblue die een prijs weggeeft aan een gelukkige retweeter.

De vraag is natuurlijk of zulke acties van Twitter een spammedium maken in plaats van een communicatiemedium. Twitteraars hebben namelijk steeds vaker te maken met spam doordat bedrijven (of medetwitteraars) de tweetfrequente niet respecteren. Volgens mij kan dat probleem echter snel opgelost worden door de unfollow button te klikken. Of misschien kan Twitter een spam blocker ontwerpen waarbij spammers snel gedetecteerd en verwijderd worden, maar  bedrijven wel nog hun campagnes kunnen voeren?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *