Test de gezondheid van je social media marketing strategie

Wanneer je aan social media marketing doet, zal je regelmatig berichten posten op een hele reeks social media platformen. Maar is dat wel voldoende? Een goede social media strategie moet immers rekening houden met de verwachtingen van de klanten en moet in staan zijn om alle social media inspanningen te tracken en te meten. Test de gezondheid van jouw social media marketing strategie!

Test de gezondheid van je social media marketing strategie

Wat weet je over je bezoekers?

Als je naar je favoriete koffiebar gaat, ken je ongetwijfeld enkele obers of de kassabediende bij naam. Misschien staat je koffie al klaar op het uur dat jij de koffiebar binnenwandelt. Aandachtige uitbaters zullen hun vaste klanten immers verwennen, zodat ze zich goed voelen, zullen blijven terugkomen en reclame maken bij hun vrienden.

Ook in de online wereld kan je dit toepassen. Het is de bedoeling dat je aandacht besteed aan de verwachtingen van je bezoekers en aan de hand van hun profiel probeert uit te vissen wat ze van jou verwachten. Als je bijvoorbeeld veel likes of comments krijgt op posts met prachtige foto’s, is het een goed idee om het posten van zulke foto’s in je social media marketing strategie op te nemen.

Vraag jezelf af hoeveel je over je bezoekers weet door deze vragen te beantwoorden:

  • Op welk tijdstip van de dag zijn je meeste bezoekers actief?
  • Welke social media sites bezoeken ze regelmatig?
  • Welk type content lokt de meeste reacties uit bij je bezoekers?

Zorgen je bezoekers voor interactie?

Wanneer je met familie, vrienden of collega’s aan tafel zit, is de kans groot dat er een gesprek ontstaat en verhalen verteld worden, vragen beantwoord worden, nieuws gedeeld wordt, etc. Ook je social media strategie moet daarom enkele tactieken bevatten die interactie uitlokken bij de bezoekers. Om dit te bereiken, publiceer je best verschillende types content zoals video’s, vragen, graphics, nieuwsartikels, interessante links, etc.

Beschik je over een social media plan?

Om te bepalen waar je met social media naartoe wil, moet je weten waar je vandaag staat. Hoewel je een deel van je social media posts niet kan plannen, kan je wel een aantal berichten en artikels op voorhand kan samenstellen. Creëer daarom een soort van social media kalender waarop je plant wanneer je welke berichten zal posten. Op die manier werk je een doordacht social media plan uit en kan je doelpubliek beter targeten en sociale interactie voorspellen.

Wat zeggen anderen over jou en hoe reageer je daarop?

Het is belangrijk dat je aandachtig kijkt naar de reacties die je krijgt via social media en dat je daarop zelf ook reageert. Op die manier kan je nagaan op welke berichten je positieve reacties krijgt en kan je die reacties ook delen op andere platformen. Social media zijn echter ook ideaal om negatieve feedback of commentaar op je bedrijf of merk te identificeren. Probeer dan niet om die negatieve reacties te verwijderen of te negeren, maar zorg voor een adequate aanpak van het probleem, zodat je bezoekers zien dat je met hen inzit en dat ze veel voor je bedrijf betekenen.

Hoe gezond is jouw social media marketing strategie?

Als je de meeste van bovenstaande vragen negatief beantwoord hebt, betekent dit dat jouw social media strategie zo goed als onbestaande is en je dringend aan een efficiënt social media marketing plan moet werken.

Beantwoord je alle vragen positief, dan heb je een goede social media marketing strategie ontwikkeld die zeker en vast zijn vruchten zal afwerpen.

 

Executive Summary

Weten of je over een goede social media marketing strategie beschikt?
Beantwoord de vragen in dit blogbericht en ontdek de gezondheid van jouw social media plan!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *