Sociale media automatiseren: een goed idee?

Sociale media automatiseren, het klinkt als een droom. Wie zijn sociale media accounts goed wil beheren, moet er heel veel tijd en dus ook geld in investeren. En is het dat wel waard? Veel bedrijven zijn om die reden aangetrokken tot automatisering: zo zijn ze actief op sociale media zonder er veel geld en tijd in te investeren. Maar het automatiseren van sociale media is niet altijd een goed idee.

Er bestaan verschillende manieren om sociale media te automatiseren. Sommige kunnen heel handig zijn, terwijl andere je reputatie kunnen beschadigen. Kies dus heel bewust tot op welk niveau je de sociale media van jou bedrijf wil automatiseren.

Updates automatisch delen op verschillende sociale netwerken

Een veelgebruikte toepassing van automatische posts is het delen van updates tussen verschillende sociale media. Dit houdt in dat wanneer je bijvoorbeeld een post plaatst op Facebook deze automatisch ook op Twitter zal verschijnen. Hoewel deze techniek vaak toegepast wordt valt het toch niet aan te raden om op deze manier te werken. Op Facebook kan je kiezen voor langere updates, op Twitter zijn je tweets beperkt tot 140 karakters. En wie wil nu graag een halve zin lezen op Twitter?

Tools om je posts in te plannen

Het inplannen van posts is ook een bekende vorm van automatisering. Voor zowat elke sociale netwerksite zijn er tools waarmee je op één moment al je posts kan voorbereiden en die vervolgens inplannen om ze te publiceren op een door jou gekozen dag een uur. Enkele voorbeelden van zulke programma’s zijn TweetLater en PostPlanner. Deze programma’s laten toe om je updates op respectievelijk Twitter en Facebook te plannen.

Het is echter gemakkelijker om je hele planning op één platform te maken. Een goede tool hiervoor is Hootsuite. Met dit programma beheer je al je sociale media accounts in één dashboard en ook de mogelijkheid om posts in te plannen is inbegrepen.

De nadelen van geplande updates

Het inplannen van posts is vooral handig wanneer je doelpubliek vooral ‘s morgends vroeg of ’s avonds laat online actief is, maar jouw medewerkers op dat moment niet meer beschikbaar zijn. Deze techniek heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat je met goed getimede updates je doelpubliek veel beter zal bereiken. Het grote nadeel echter is dat je de reacties op je post niet kan beheren.

Eén negatieve reactie kan op sociale media al snel een eigen leven gaan leiden. Op slechts enkele minuten tijd kunnen verschillende mensen zich naar aanleiding daarvan ook negatief gaan uitlaten over je bedrijf of service. Het is in zo’n geval heel belangrijk om snel in te grijpen, in dialoog te gaan met diegene die de negatieve reactie gaf en zijn probleem proberen op te lossen. Wie alert is kan van een negatieve reactie toch nog een positief verhaal maken. Wie automatisch postte en bijgevolg niet online is, staat machteloos.

Automatische acties en reacties op sociale media: geen aanrader

Ten slotte zijn er de echte automatiseringstools zoals IFTTT of Zapier. Deze werken volgens het actie – reactie principe, dus als X gebeurt, wil ik dat Y ook gebeurt. Op die manier kan je bijvoorbeeld je profielfoto automatisch laten veranderen wanneer het weekend ingaat. Dit is een leuk voorbeeld van automatisering, maar vaak wordt het op een minder goede manier gebruikt. Veel bedrijven gaan automatisch tweets over hun bedrijf retweeten of sturen nieuwe volgers automatisch een bedankje.

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel mensen weten echter dat dit soort acties geautomatiseerd is en vinden dit nogal sterk naar spam neigen, wat uiteraard niet zo goed is voor je imago. Je moet ook erg voorzichtig zijn, want je hebt geen enkele controle over dit soort automatische reacties. Per ongeluk een sarcastische negatieve tweet toch retweeten maakt je bedrijf belachelijk en is slecht voor je reputatie.

Executive Summary

Automatisatie van sociale media heeft voor- en nadelen
Bedenk op voorhand of en tot op welke hoogte je de sociale media van je bedrijf wil automatiseren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *