Social media tools voor online marketeers

Vandaag de dag bevinden we ons in het ‘applicatietijdperk’. Een tijd waar de zin “there’s an app for that” steeds van toepassing is. En dat geldt uiteraard ook voor (online) marketeers. Er zijn tegenwoordig enorm veel tools die het werk van een online marketeer vergemakkelijken, neem bijvoorbeeld de social media tools.

De stelling “de ROI van social media is niet te meten” is één van de grootste discussiepunten op vlak van online marketing. (sommige) Bedrijven pompen duizenden euro’s in social media maar ze weten niet wat ze daarvoor terugkrijgen, wat de ROI dus is. In vele gevallen wordt de social media manager dan ook afgerekend op dit feit. “Maar ik heb wel op één maand tijd 1000 extra fans gegenereerd”, zal deze dan zeggen. 1000 fans is goed, maar wat zijn die fans waard? Engagement is goed, maar met engagement koop je uiteraard niets.

En dit is niet het enige probleem… Een ander probleem voor vele bedrijven is dat er veel conversaties gevoerd worden over hun merk, maar dat ze zich nooit op die plekken bevinden. Op dat moment is het aan de social media manager om een tracking of monitoring tool in te schakelen om zo alle conversaties op te volgen en op termijn aan conversation management te gaan doen.

Social media landscape 2011

Social media tools to the rescue!

Er zijn immens veel tools, waaronder goede en slechte. Onze voorkeur gaat uit naar een tool die meerdere dingen tegelijk doet. Zo niet heb je een hele collectie software die je regelmatig moet opvolgen en uiteraard blijft het op die manier onoverzichtelijk en ben je terug bij af.

De keuze van het beste hulpmiddel voor je social media marketing is natuurlijk erg subjectief. Iedereen heeft andere voorkeuren. Sommige social media marketers focussen op getallen als fans, likes en followers om het bereik van hun boodschappen te bepalen. Anderen hebben meer aandacht voor de conversatie die op gang komt. Natuurlijk kan je ook enkel kijken naar de verkopen die je direct kan linken aan social media. Deze verschillende standpunten vragen naar andere social media tools of in ieder geval andere instellingen.

Ook bedrijven zijn erg verschillend. Een KMO heeft andere noden dan een multinational op vlak van social media monitoring. Sommige bedrijven trekken automatisch conversaties aan, terwijl andere ondernemingen hard moeten werken om deze conversaties op gang te krijgen. Deze verschillende achtergronden hebben ook een invloed op de gegevens die je belangrijk vindt.

Social media tools wiki

Social media tools

Daarom raden we niet één, maar een lijst social media monitoring tools aan! A Wiki of Social Media Monitoring Solutions verzamelt veel populaire social media tools en geeft er relevante informatie bij zoals de platformen die je ermee kan opvolgen, de landen waarin ze ontworpen zijn en het bedrijf dat de applicatie uitgeeft.

Wij zullen de komende weken en maanden verschillende van deze tools testen en bespreken. Natuurlijk beperken we ons niet tot één lijst en bespreken ook tools zoals SocialBro die er nog niet op staan. Wil je meer weten over één van deze social media monitoring tools? Laat dan iets weten in de comments, @queromedia of op Facebook en we schrijven er binnenkort een blogartikel over!

Executive Summary

Wat? In dit ‘applicatietijdperk’ zijn de social media tools voor online marketeers nooit ver weg!
En? Wij leiden je naar enkele van de meest sterke social media tools

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *