Social media: meer dan mond-tot-mondreclame

Als we het hebben over social media marketing, spreken we te vaak over word of mouth oftewel mond-tot-mondreclame. Facebook en Twitter bieden meer opties dan enkel het verspreiden van je boodschap. Je kan ook luisteren naar je fans en hen engageren.

Door te luisteren naar je klanten krijg je productinformatie of informatie over diensten uit eerste hand. Je kan hen vragen wat nog beter kan om zo je product of dienst te verbeteren en je unique selling proposition te verduidelijken. Wat maakt dat jouw product beter scoort dan de concurrentie? Hoe kan je nog beter scoren en meer verkopen?

De echte fan heeft je merk op zijn lijf

Bijna ieder bedrijf heeft een berg promotiemateriaal met zijn populaire merken of producten erop gedrukt. Die T-shirts, rugzakken of truien worden meestal slechts zelden gebruikt. Na evenementen of promo-acties belanden ze vaak in een doos of achteraan in de kast om ze ooit eens te dragen bij schilderwerken.

Sommige bedrijven doen echter veel meer met dergelijke fanwear. Red Vines verkoopt bijvoorbeeld T-shirts met hun merk erop, die speciaal gemaakt voor de social media campagne die ze hebben lopen. Door een prijs van $20 aan de t-shirts te hangen, zullen alleen fans die kopen. Hierdoor zal de winst niet zeer groot zijn, maar daarentegen zullen de T-shirts wel echt gedragen worden.

Een fan betaalt om een nieuw product te mogen proberen

Aan een supermarkt gaan staan om een nieuw product weg te geven in de hoop dat één van hen het ook echt eet, drinkt of gebruikt is verleden tijd. Verschillende merken lanceren dan ook tegenwoordig nieuwe producten via Facebook.

Door een product eerst aan je fans aan te bieden, geef je een direct voordeel aan je fans via je fanpagina. Hierdoor zullen fans vaker langskomen. Je krijgt ook feedback van de personen die echt om het merk geven. Het belangrijkste is echter dat je grootste aankopers waarschijnlijk ook je grootste fans zijn. Zij zijn diegenen die een productlancering kunnen maken of kraken.

Heinz lanceert zo een nieuwe smaak ketchup via Facebook. Fans zijn de eersten die deze limited edition kunnen uitproberen. Zij geven via de Facebook fanpagina feedback over de ketchup, die Heinz duidelijk nauwlettend opvolgt. Bijna iedere comment op de fanpagina krijgt een antwoord van een Heinz ketchupfles. En natuurlijk zorgt de vroege lancering op Facebook er ook voor dat er al klanten zijn wanneer de ketchup beschikbaar wordt in supermarkten.

Enkele ideeën om te starten

Om af te sluiten bieden we enkele opties om je aanwezigheid op social media aan te wenden voor meer dan wat extra mond-tot-mondreclame:

  • Marktonderzoek:
  • Facebook Questions geeft je de optie om klanten vragen te stellen. Fans kunnen de antwoorden die je opgeeft gebruiken of hun eigen optie toevoegen. Voor kwantitatief onderzoek is Facebook zelden representatief, maar voor kwalitatief onderzoek is het zeker het proberen waard.

  • Klantendienst:
  • Klanten met een klacht willen snel en op een aangename manier geholpen worden. Vaak is een callcenter niet de ideale oplossing. Ook contactformulieren worden zelden goed opgevolgd. Door klachten naar je fanpagina of Twitter te trekken kan je de antwoorden met een grote groep delen en je fans laten meehelpen die op te lossen. Dit spaart je enige tijd uit. Door snel antwoorden te bieden op social media straal je bovendien een grote betrokkenheid uit.

    Wat is jullie mening hierover?  Wie in België en Nederland durft het aan om social media te gebruiken voor meer dan delen alleen?

    Leave A Comment




      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *