Social Media for Change!

Van de Arabische lente tot Occupy Wallstreet, we hebben het afgelopen jaar duidelijk gezien: social media brengen gepassioneerde mensen samen rond sociale platforms. Soms vechten ze voor een gemeenschappelijk doel. Soms ontketenen ze al eens een echte revolutie. Maar er is verandering op komst. Of dat is wat socioloog, digitaal analist en social media expert Brian Solis ons wil doen geloven met zijn manifest Leading Transformation and Captivation Communities.

Het social media manifest in een notendop

Een goed oud manifest, het lijkt wel anachronistisch in deze tijden van nieuwe media. Wat staat er zoal in? Wel, volgens Solis moeten we allemaal de kracht van social networks gebruiken om verandering teweeg te brengen in de maatschappij. En daarom moeten we ons eerst en vooral bewust worden van de rol die wij hierin zelf kunnen spelen. Social media als Facebook, Twitter en YouTube zijn als het ware een ‘zenuwstelsel’ van onze wereld geworden. Ze toonden zich als een krachtig drukkingmiddel tegen repressie en tirannie, zoals we zagen bij de Arabische lente, of als een medium dat mensen dichter bij elkaar brengt, getuige Occupy Wallstreet.

Mensen willen democratie, verandering en gelijkheid, en de sociale media geven hen een stem, althans dat is wat Brian Solis beweert. Bovendien, zegt Solis, gaat het snel: 140 tekens volstaan om een revolutie te ontketenen! Maar de verandering beperkt zich niet tot revolutie. Sociale media luiden ook het einde in van de intermenselijke relaties in onze maatschappij zoals wij ze kennen. Social media zijn namelijk het medium dat mensen doet samenwerken, samen creëren en ze brengen mensen samen tot actie. Ook organisaties dienen dus rekening te houden met “the end of business as usual”.

Een utopische visie op social media?

The-end-ofDe woorden van Brian Solis mogen dan misschien wel utopisch klinken, ze onderstrepen de maatschappelijke impact en het belang van social network sites in de hedendaagse samenleving, zowel op vlak van politiek als marketing. In zijn boek The End of Business as Usual, Rewire the Way You Work to Succeed in the Consumer Revolution (2011) gaat Solis na hoe de social media de toekomst van de business hebben veranderd en een nieuw soort consument hebben geproduceerd. In zijn boek legt Solis uit hoe je als bedrijf of organisatie op de veranderende consumentenrelaties kan inspelen.

Executive Summary

Wat? Manifest van Brian Solis over social media en de maatschappij, must-read voor marketeers!
En? Social media leidt tot een nieuw soort consument door hen een stem te geven…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *