Social media bieden steeds meer targeting opties voor marketeers

Dat marketeers steeds meer weten over hun doelgroep hoeft niet te verwonderen. Door de ontwikkeling van sociale netwerken als Facebook, LinkedIn, Twitter, Google Plus enzovoort en de daarbij horende opties om jezelf te beschrijven, krijgen marketeers steeds meer mogelijkheden (targeting opties) om advertenties en content steeds relevanter te maken. Maar is dit voor iedereen een goede zaak?

Sociale netwerken doen er alles aan om zoveel mogelijk te weten over wie hun gebruikers zijn, wat ze doen en verkiezen in hun dagelijkse leven, hoe hun vriendengroep eruitziet en zo kan ik nog even doorgaan. Heb je op Facebook ook al een herinnering gekregen om je profiel verder aan te vullen of heb je op je sociale profielen al een percentage gezien van de volledigheid van je profiel? Uiteraard zit achter die zaken telkens een (verborgen) reden: zoveel mogelijk over jou te weten komen. Want kennis is macht en met die kennis kan men heel ver gaan om je met (über)relevante advertenties, maar ook relevante content, te bereiken.

Facebook: de heilige graal voor online marketeers – ideaal voor targeting marketing

Facebook is allicht het sociale netwerk bij uitstek voor online marketeers. De lijst van kenmerken op Facebook lijkt eindeloos en bijgevolg zijn ook de targeting opties eindeloos. Des te meer kenmerken jij in sociale netwerken ingeeft, des te meer informatie door marketeers gebruikt kan worden om jou te bereiken, zoveel is logisch.

Facebook_targeting_opties

Facebook_targeting_opties2

Op f8 – de  jaarlijkse Facebook-conferentie – stelde Facebook enkele ‘interessante’ nieuwigheden voor. Nieuwigheden die nog meer targeting opties aankondigen voor online marketeers. Facebook Timeline bijvoorbeeld. Met Facebook Timeline wilt Facebook dat hun gebruikers een soort van ‘scrapbook’ van hun hele leven op het web plaatsen. Op die manier komt Facebook zo mogelijk nóg meer over jou te weten. Welke pampers je vroeger droeg, welke scholen, steden en landen je al bezocht hebt en mogelijk ook welke jouw voorkeur wegdragen, …

Facebook, de nieuwe Big Brother?

Bovendien weet Facebook nog veel meer over jou, welke sites je allemaal bezoekt bijvoorbeeld. Door de wijdverspreide Like-button en de miljoenen sites die gebruik maken van Facebook Connect, weet Facebook ook wanneer je welke sites bezoekt en wat je daar hebt ‘uitgespookt’. Deze zaken verschijnen mogelijk ook in je Timeline (en ja, ook pornosites kunnen op je Timeline verschijnen…). Ten slotte kan je ook op ‘offline locaties’ inchecken op Facebook. Facebook komt dus te weten welke cafés, restaurants, winkels, … je bezoekt. Op die manier is de cirkel rond en weet Facebook praktisch alles van je, zowel offline als online.

Je advertenties richten op mannen tussen de 18 en de 30 die in de omgeving Antwerpen wonen, graag naar rockmuziek luisteren – en dan bij voorkeur naar groepen als The Beatles & The Rolling Stones – hoger opgeleid zijn, fan zijn van rock magazines, en graag concerten bezoeken? Peace of cake!

geschatte_doelgroep_FacebookOok andere netwerken bieden uitstekende mogelijkheden om mensen zeer gericht te targeten met de meest uiteenlopende opties en op de meest verschillende parameters. Facebook geeft bovendien ook telkens aan hoeveel mensen met de ingestelde opties bereikt kunnen worden. Het wordt marketeers dus wel enorm makkelijk gemaakt om relevante advertenties op te stellen waarvan ze op voorhand al zeer goed kunnen inschatten wat het bereik zal zijn en de respons op de advertenties.

Maar wat als advertenties het niet meer doen?

De informatie die over jou beschikbaar is zal heus niet alleen toegepast worden in advertenties. Bovendien is er ook steeds een bepaald deel van de gebruikers dat helemaal niet reageert op advertenties.

Eén van de betere, al dan niet de beste, combinatie om mensen aan je merk te koppelen wanneer advertenties het niet (langer) doen, is om de zogenaamde earned media, owned media en paid media te combineren. En Facebook (en weldra ook andere netwerken…) biedt uiteraard alle hulpmiddelen om dit te doen. Met alle informatie die men over jou heeft, kunnen merken je zowel via relevante advertenties bereiken, weten de merken wat je leuk vindt en weten ze dus ook wat je zal delen met je vrienden en kan men je ten slotte ook naar hun site en/of kanalen ‘lokken’ via zoekmachines en dergelijke aangezien men ook zal weten waarop, waar en hoe je zoekt naar bepaalde dingen en/of informatie.

Ben jij klaar voor een toekomst waarin adverteerders alles over je weten en dat ook aanwenden om je met advertenties en content te bereiken?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *