Social media beste marketingkanaal voor KMO?

luister_en_deelSocial media zijn eigenlijk op het lijf van KMO’s geschreven. Kleinere, onafhankelijke merken hebben meestal een veel kleinere doelgroep en zullen dus ook minder fans vergaren dan grote multinationals. Toch kunnen kleine en middelgrote ondernemingen minstens even veel of zelfs meer succes boeken via social media dan grote multinationals.

Zo ligt de waarde per fan of volger veel hoger bij KMO’s dan de waarde van een fan of volger van een multinational. Bovendien is een KMO met pakweg 500 fans veel beter in staat om elke vraag van elke fan te beantwoorden terwijl bij grote multinationals met miljoenen fans vele vragen onbeantwoord zullen blijven. Een KMO kan zich dus persoonlijker opstellen ten opzichte van zijn fans dan een grote multinational. Maar hoe doe je dat? Met sterke content natuurlijk en door goed te luisteren naar je klanten!

Sneeuwballen en vertrouwen

Onderzoek van Wildfire Interactive Inc. heeft uitgewezen dat 90% van de fans zijn vrienden vertrouwt en dat zelfs 92% van de fans een merk waar ze juist fan van geworden zijn, wellicht zullen aanraden aan hun vrienden. Social media werken dus veel beter dan online reclame en promotie acties en wellicht zelfs beter dan branded websites.

Onderzoek_Facebook

Dit komt door een soort van sneeuwbaleffect en het vertrouwen van fans in hun vrienden: wanneer een persoon fan wordt van jouw merk heeft hij al een bepaalde voeling met jouw merk. Wanneer je als merk dan ook interactief communiceert met die fan en wederzijds vertrouwen opbouwt via eerlijke communicatie, groeit de kans gevoelig dat hij jouw merk aanraadt aan al zijn vrienden. Die vrienden raden jouw merk vervolgens aan hun vrienden aan enzovoort. En dan ben je als ‘klein’ merk goed vertrokken om een groter merk te worden!

Luister naar je klanten en zorg voor interactie!

Vergeet niet dat het content verkeer in twee richtingen verloopt. Een mooi voorbeeld hiervan is de meubelwinkel Heylen. Zij hebben een geïntegreerde blog op hun website waarin ze nieuwe meubelcollecties, onderhoudstips, interieuradvies, enzovoort publiceren om hun klanten te helpen. De links naar deze blog artikels verspreiden ze vervolgens telkens via hun social media profielen en ze plaatsen ook regelmatig filmpjes op hun YouTube-kanaal. Heylen creëert ook interactie via hun social media profielen en hun blog: ze vragen regelmatig aan klanten welke content ze graag gepubliceerd willen zien en of ze opmerkingen, kritiek, aanbevelingen hebben voor het bedrijf. Op die manier willen ze steeds meer aan de klant tegemoetkomen en hem op alle mogelijke manier helpen, ook al wordt er niet meteen iets gekocht.

Een ander voorbeeld is een semi-onafhankelijke blog site waarbij een bedrijf haar kennis en expertise aanbiedt aan al haar klanten, fans, volgers maar ook aan mensen die op zoek zijn naar content en informatie. Een mooi voorbeeld hiervan is de Fit is Fun-blog van HealthCity waar iedereen terecht kan voor gezondheidstips, fitness tips, informatie i.v.m. fitness en sport, enzovoort. Ook hier kunnen bezoekers vragen stellen, zowel over HealthCity als over sport en fitness in het algemeen. Die vragen zo goed mogelijk beantwoorden, helpt HealthCity om zich te profileren als een expert op vlak van fitness. Dit zal er op termijn dan voor zorgen dat mensen meer vertrouwen in HealthCity gaan stellen en meer geneigd zullen zijn klant te worden.

Beide bedrijven hebben hun bezoekersaantallen bovendien sterk zien stijgen dankzij het verspreiden van content wat op zich kosteloos en vrij simpel is, zeker in vergelijking met grote promotie acties.

Luisteren naar je klanten is wellicht het belangrijkste onderdeel van social media. Enkel aanwezig zijn met een social media profiel is niet genoeg. Je moet in communicatie treden met je klanten, vragen wat ze van jouw als bedrijf verwachten, wat je goed en fout doet en wat er in de toekomst zou moeten veranderen. En dat is nu net de kracht van social media! Bedrijven als Heylen, HealthCity en ook Mobile Vikings doen dit zeer goed. Hoog tijd dat ook de rest van ‘online België’ zijn sociaal oor te luisteren legt bij het grote publiek en start met interactieve social media marketing!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *