Social advertising eist steeds meer van online marketing budget

social_media_advertentie_budgetSocial media zijn goed bezig met het veroveren van een plaatsje in ons alledaags leven. En omdat ook reclame dat is, zien we een forse groei van de online advertentie uitgaven aan social media. Zo zou het hele advertentie budget dat dit jaar aan social media gespendeerd zal worden in de Verenigde Staten met zo’n 55% stijgen naar maar liefst $ 3,08 miljard. Een groot deel daarvan, $ 2,19 miljard, zou door – wie anders – Facebook opgeëist worden. Wereldwijd komt daar nog eens $ 1,89 miljard bij wat de totale advertentie inkomsten voor Facebook op maar liefst $ 4,05 miljard brengt.

eMarketer heeft berekend dat Amerikaanse adverteerders in 2011 maar liefst 11% van hun advertentie budget zullen spenderen aan social media en dus social networking sites. Dat is een stijging van 55% tegenover het vorige jaar wat op zich wel vrij opmerkelijk is. Wereldwijd zou het advertentie budget voor social media zelfs stijgen met 71,6% naar zo’n $ 5,97 miljard. Een kleine 10% (8,7) van het wereldwijde advertentie budget wordt dus besteed aan sociale netwerken als Facebook en Twitter.

Social media potentieel

Dat is al veel maar er liggen dus nog mogelijkheden bij de sociale netwerken om nog meer van het advertentie budget op te eisen en het lijkt ons zeker mogelijk dat in de toekomst nog meer aan social media gespendeerd zal worden. Zeker als we onderstaande grafiek bekijken, waarin eMarketer voorspelt dat Amerikaanse adverteerders hun advertentie budget voor social media in 2012 nog verder zullen optrekken naar $ 3,93 miljard.

Social_Media_Advertentie_Opbrengsten

Het grootste deel van het ‘social media advertentie budget’ is dus voorbestemd voor Facebook. Een vrij logische keuze als je weet dat Facebook fenomenaal aan het groeien is en nu al de derde grootste site  in de VS is. Een sociaal netwerk dat bijna 600 miljoen gebruikers telt, bezit ruim voldoende potentieel voor internet advertenties. Sociale netwerken bieden bovendien ook enkele mooie targeting technieken. Zo zijn de nieuwe sociale profielen van Facebook een plezier voor de social media marketeer aangezien hij zeer specifiek tan targeten door de uitgebreide informatie die op de gebruikersprofielen vermeld staat. Ten slotte ligt er nog enorm veel potentieel in lokaal adverteren in combinatie met social media. Zo bezit onder andere Twitter enorm veel potentieel voor het aanleveren van lokale deals aan zijn gebruikers. Twitter is wel nog op zoek naar een business model op lange termijn en ‘local’ zou daar zeker en vast een onderdeel van kunnen zijn. Zeker nu local en het verspreiden van deals en coupons ‘hot’ is.

De strijd om het advertentie budget is dus losgebarsten en vooral het aantal gebruikers zal hier een grote invloed op hebben. Des te meer gebruikers, des te meer mogelijkheden. Twitter en Facebook lijken dus de grote winnaars terwijl anderen het onderspit moeten delven. MySpace is er zo één: op drie jaar tijd zijn de advertentie inkomsten van internet advertenties van $ 445 miljoen naar $ 148 miljoen gedaald. Social media kunnen dus niet langer genegeerd worden als zijnde een volwaardig onderdeel van ieder marketing plan.

Niet dat we ons kunnen vinden in deze social media advertentiebudgetten. Nog te vaak moeten we vaststellen dat de bedrijven die op social advertising inzetten hun search advertising nog niet op orde hebben, zeker met de wetenschap dat het gedrag van bezoekers van zoekmachines toch aktiegerichter is dan deze op social media. Te vaak dus wordt online marketing nog verward met online advertising!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *