SEO Content marketing: betere posities in zoekmachines via sociale media

Sociale media zoals Facebook en Twitter hebben een steeds grotere impact op web trafiek. The Oatmeal, een populaire web comic, dankt een groot deel van zijn succes aan het plaatsen van content op sociale media. Ook zoekmachines beseffen wat de invloed van sociale media op de page rank kan zijn. In 2009 lanceerde Google “Google Social Search”. Deze tool zorgde ervoor dat relevante content afkomstig van vrienden en contactpersonen gehighlight werd onderaan de resultatenpagina. Je sociale kring is immers een belangrijk onderdeel van je online profiel.

Verspreid je content via sociale media

Sociale media kunnen met andere woorden een interessant kanaal zijn voor het creëren van meer trafiek naar jouw website en het optimaliseren van de zoekmachine positionering om zo hoog in Google te scoren. Wanneer je content een bepaalde internetgebruiker aanspreekt, dan zal die zijn vrienden aanmoedigen om dezelfde content te lezen. Op die manier kun je dus op een zeer efficiënte manier een heel specifieke doelgroep bereiken.

Hieraan zijn echter enkele voorwaarden verbonden:

1. Je content moet interessant zijn. Indien je content de internetgebruiker niet aanspreekt, dan zal die het niet delen met zijn sociale kring;

2. De content die je publiceert moet gemakkelijk te verspreiden zijn.

Content kun je efficiënt verspreiden via o.a. widgets, Twitter links en Facebook links. Vooral dat laatste kan een grote impact hebben. Volgens een artikel op Mashable hebben “Likers” tot 2,4 keer meer vrienden en klikken ze 5,3 keer vaker op links op Facebook. Deze gebruikers kunnen dus als het ware een viraal sneeuwbaleffect creëren en bijgevolg je content vliegensvlug verspreiden.

Hoewel Facebook met ongeveer 600 miljoen gebruikers één van de grootste sociale netwerken is, kun je beter op meerdere paarden wedden en je content via verschillende media verspreiden, bijvoorbeeld Twitter en StumbleUpon.

Eénmaal je content door een groot aantal gebruikers verspreid wordt, zal de Google zoekmachine je site beschouwen als betrouwbaar en relevant.

Tips voor het optimaliseren van je zoekmachine positionering

Interessante en gemakkelijk verspreidbare content zijn niet de enige factoren die het bereik van je content vergroten en de resultaten in de zoekrobotten optimaliseren.

Hieronder nog enkele tips die we je kunnen geven:

1. Zorg voor een duidelijke content-strategie: ga na wat in je doelgroep leeft en kies een geschikt sociaal medium om die interessante content te verspreiden. Op die manier bereik je op een heel efficiënte manier een zeer specifieke doelgroep;

2. Zorg voor een aantal “power accounts”: dit zijn accounts die vertrouwd worden door social content websites omdat ze een groot aantal followers hebben. Content afkomstig van power accounts hebben een sterkere invloed en een groter bereik;

3. Social sign in: bezoekers aantrekken is goed, maar bezoekers laten registreren is nog veel beter. Geregistreerde users spenderen meer tijd op je site, zorgen voor meer pageviews en een lagere bounce rate. Bovendien kunnen webshops hun sales hiermee doen stijgen;

4. Social commenting: het plaatsen en delen van comments kan voor heel wat trafiek zorgen. Voorzie dus zo’n functie op je website en zet mensen aan tot het plaatsen van comments.

5. Trend watching: Iets wat in opmars is, is ‘trend watching’. Via verschillende tools (Google Insights, monitoring tools, …) de trends opvolgen en daarop inspelen. Op het moment dat iets een ‘hot topic’ is, wordt er uiteraard veel opgezocht. Slaag jij er vervolgens in sterke content aan te bieden die inspeelt op die onderwerpen en relevante zoekwoorden bevat, dan zal je positie in de zoekmachines stijgen.

Hoog tijd dus om ook voor jouw website aan Social Media Optimization (SMO) te doen, zeker gezien het stijgende aantal gebruikers van sociale media. Zorg voor interessante content die gemakkelijk te verspreiden is en betrek de gebruikers bij je bedrijf of website. Vergeet ook niet te experimenteren en verschillende sociale netwerken te gebruiken. Content is King, Context is Church.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *