Learn from the masters: Pinterest marketing

Pinterest marketing campagnesIn een vorige blogpost namen we eens een kijkje naar Peugeot Panama’s Pinterest-campagne. Ook hebben we al een en ander geschreven over de waarde van het nieuwe sociale netwerk Pinterest als marketingmedium en welke toevoeging het kan betekenen op je bestaande marketingarsenaal. Je kent het gezegde ongetwijfeld: “Eerst zien, dan geloven”. Hier dus alle Pinterest-campagnes out there op een rij. Deze merken zijn alvast overtuigd van de marketingkracht van Pinterest.

Kotex – Tastbare inspiratie

Als er een plaats is waar je een duidelijk beeld kunt krijgen van iemands interesses, dan is het Pinterest wel. En het Israelische agency Smoyz besloot iets “echts” te gaan doen met deze interesses. Het agency ging voor haar klant Kotex (een fabrikant van maandverband) op zoek naar 50 ‘influentiële’ vrouwen. Via hun pinboards op hun Pinterest-profielen konden ze een concreter idee krijgen wat deze vrouwen inspireerde. And this is where the fun starts… Smoyz bracht wat ze op de pinboards vonden werkelijk tot leven door heel wat plak- en knutselwerk en maakten zo een gepersonaliseerd Pinterest geschenk voor elke influential. Het enige wat de Pinsters moesten doen om het te ontvangen, was hun geschenk repinnen. Even later kregen ze het aan hun deur afgeleverd…

Dus?

Interessant is hoe viraal deze campagne is gegaan. Door te interageren (op een creatieve, leuke en niet overdreven promotionele manier) met 50 influentiële vrouwen actief op sociale netwerken, kon men meer dan een half miljoen impressies versieren. Dat is 694.853 keer dat je merk in de kijker staat. Toch de moeite, niet?

Kotex Pinterest campagne resultaten

 

McKay Flooring Pinterest-profiel

McKay Flooring – De perfecte studiekamer

Het Schotse McKay Flooring, leverancier en plaatser van houten vloeren/parket, besloot om eens wat inspiratie op te doen bij hun klanten. Daarom lanceerden ze vorige maand een Pinterest-campagne, genaamd Pinteresting Flooring, waarbij Pinners een prijs van maar liefst £200 in de wacht konden slepen. Wat je moest doen om te winnen? Een pinboard maken met foto’s/video’s van de leukste studiekamer. Deelnemers mochten enkel foto’s gebruiken van de McKay Flooring website, of van hun pinboard bestemd voor de wedstrijd. Ook was deze campagne gekoppeld met een gelijkaardige wedstrijd op Instagram.

Dus?

McKay Flooring wierp zich volledig op de sterkste punten van netwerken zoals Pinterest en Instagram: visuals en beeldmateriaal. Door enkel foto’s van hun website of wedstrijdpinboard toe te laten voor de wedstrijd, wisten ze hun producten subtiel en op een creatieve manier in de spotlight te zetten, zonder een promotionele kopstoot uit te delen. Koppel dit met Facebook en Twitter en introduceer hashtags zoals #mckayflooring en je hebt je hebt al direct een campagne met een bereik dat je doet te kijken staan.

British Midland International (BMI) – Pinterest Lottery

BMI Pinterest loterij

Vliegmaatschappij BMI pakte onlangs uit met de allereerste Pinterest loterij. Hoe ging dit in z’n werk? BMI pinde verschillende foto’s van vijf bestemmingen: Beiroet, Dublin, Marrakech, Moskou en Nice. Deelnemers moesten vervolgens tot 6 foto’s per week repinnen. Gerepinde foto’s werden elks een nummer toegekend. Op het einde van de week werd een willekeurig nummer geloot door BMI. De deelnemer die de foto met dat nummer had gerepinned, maakte kans op het winnen van een paar tickets naar de bestemming in kwestie.

Dus?

BMI deed in hun geval meer beroep op het sharing aspect en de low-level effort voor het delen op Pinterest. Deelnemers konden heel makkelijk deelnemen slechts één klik op de knop. En geef nu toe, wie gaat er nou niet graag op reis? Wees er maar zeker van dat je je de vliegmaatschappij zal herinneren die jou een tripje cadeau heeft gedaan…

Guess – Kleuren die je inspireren

Gegeven het feit dat het merendeel van de Pinterest-gebruikers vrouwelijk is, is het niet moeilijk in te denken dat mode en kleding onderwerpen een serieuze achterban Pinners hebben. De perfecte opportuniteit voor een fashion brand zoals Guess? Het proberen waard in ieder geval! Begin deze maand kwam Guess op de proppen met de Color Me Inspired wedstrijd. Deelnemers werden gevraagd om pinboards samen te stellen met een kleur uit de nieuwe Guess lentecollectie als thema. Daarbij moesten ze minstens 5 afbeeldingen pinnen met de betreffende kleur als inspiratie pinnen, alsook een promotionele Guess-foto met daarop een model inclusief de kleur in kwestie repinnen. Pinboards moesten de kleur, merknaam en een specifieke hashtag meedragen. Op het einde van de rit werden de winnaars per kleur verkozen.

Dus?

Pinterest en fashion – twee handen op een buik. En dat heeft Guess ook geweten. Een nieuwe collectie van een merk zoals Guess creëert op zich al heel wat buzz in het modewereldje. Zet een Pinterest-campagne hierrond op waarbij je high-influence fashion bloggers kan strikken, en het effect wordt vermenigvuldigd. Voeg hier nog een vleugje branding aan toe (hashtags, campagnenaam, collectienamen, etc.) en let the awareness kick in…

Go Red For Women Pinterest campagne

American Heart Association – Go Red For Women

De nummer 1 doodsoorzaak bij Amerikaanse vrouwen is hartfalen. Jaarlijks vallen er meer slachtoffers van hartaanvallen, dan bij kanker. De American Heart Association wou Amerikanen nog eens met hun neus op de feiten drukken en schakelden diverse sociale media in, waaronder ook Pinterest. Met de kleur rood als thema, konden Pinterest-gebruikers alles pinnen en re-pinnen waarin rood centraal staat.

Dus?

Zo zie je maar. Sensibilisering via Pinterest, het kan. De American Heart Association demonstreert hoe je relatief makkelijk toch een zeer sterke boodschap kan uitsturen m.b.v. een centraal thema dat mensen emotioneel raakt.

Peugeot Panama – Puzzelen maar!

Lees alles over Peugeot Panama’s Pinterest campagne.

Wat we hieruit nog kunnen meepikken…

  • Pinterest draait om beeldmateriaal. Zorg er dan ook voor dat dit de spil wordt van je Pinterest-campagne. Gebruik aantrekkelijke en kwalitatieve afbeeldingen/foto’s die spreken. Een beeld zegt meer dan duizend woorden…
  • Showcasen van je producten op Pinterest? Tuurlijk, maar let op: Schreeuw geen reclame op Pinterest! Nobody cares. Tracht raakpunten te vinden met interessante Pinterest-gebruikers waarrond je iets kan doen zoals een wedstrijd, contentverspreiding, etc.
  • Target de juiste gebruikers. Interageer met gebruikers die een invloed hebben op hun netwerk. Des te hoger de invloed van de getargette gebruikers, des te hoger het virale effect dat je zal bereiken. Al is dit natuurlijk geen garantie…
Ongetwijfeld heb ik nog leuke Pinterest-campagnes over het hoofd gezien. Laat het zeker weten in de comments! ;)
Executive Summary

Wat? Pinterest is hot, maar gebruiken merken het al in hun marketingstrategie?
En? Onderstaande merken zijn alvast overtuigd!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *