Online brand reputation controleren | 3 tips

Sociale media hebben de relatie tussen merk en consument veranderd. Door de opkomst van sociale media hebben klanten meer macht gekregen. Consumenten hebben voortaan de mogelijkheid om in real time hun stem te laten horen, in positieve zin, maar zeker ook in negatieve zin.

Het is aan de bedrijven om hiermee om te kunnen gaan. Want willen of niet, ook bedrijven moeten mee kunnen varen op de golven van sociale media. Een klacht van een klant op sociale media kan natuurlijk ook worden opgepikt door potentiële klanten, en kan je merk in een slecht daglicht plaatsen.

Sociale media hebben brand reputation meer dan ooit op het spel gezet. Hieronder vind je drie tips die je kunnen helpen bij het controleren van je brand reputation online.

Aanwezigheid online bevorderen

Om zoveel mogelijk controle op je merknaam te kunnen uitoefenen online, is de beste strategie om ervoor te zorgen dat je zelf je merk voldoende promoot. Je hebt het meeste controle over de situatie indien je zelf aan de stuurknuppel zit. Het is immers beter om zelf je merk in de kijker te plaatsen, dan dat iemand anders over jouw merk zou praten, en de discussie leidt. Vandaag de dag is het immers niet ondenkbaar dat iemand op internet een mening geeft over jouw merk op één of ander forum. Heb je weinig bekendheid online, dan zal deze comment (die in vele gevallen negatief zal zijn) veel aandacht krijgen, en hoog scoren in Google. Zorg er dus voor dat je veel en vaak actief bent op sociale media, zodat eventuele negatieve comments niet de bovenhand krijgen in de SERP’s van Google.

Anderzijds staat het tegenwoordig ook niet meer mooi om je merknaam in Google in te geven, en enkel je bedrijfswebsite terug te vinden. Dat betekent dat niemand over jouw merk praat, niet de klanten, maar ook niet jezelf. Dat geeft je bedrijf een gesloten indruk. Klanten verwachten dat je aanwezig bent op sociale netwerken, zodat ze het gevoel kunnen hebben dat je als bedrijf bereikbaar bent. Het vergroot het vertrouwen van consumenten in jouw merk.

Brand Reputation controleren

Veelvuldig aanwezig zijn op sociale netwerken is goed voor SEO en het vertrouwen van consumenten, maar houdt ook enkele gevaren in. Critici krijgen immers een forum waar ze makkelijk comments kunnen geven aan een groot publiek.

Hoe je het ook draait of keert, je zal nooit iedereen tevreden kunnen stellen. Hopelijk is het merendeel van je klanten tevreden over het merk en je diensten, maar er zullen steeds klanten zijn die je merk niet lusten.

Ontevreden klanten kunnen op sociale netwerken hun ongenoegen laten blijken, en ze doen dit dan voor een breed publiek, waaronder ook potentiële klanten. Hier moet je zeker rekening mee houden. Ook al is de kritiek in jouw ogen onterecht, geef zeker steeds gevolg aan deze negatieve commentaren, en doe dit zo snel mogelijk. Hierdoor zullen eventuele speculaties en misverstanden geen eigen leven gaan leiden.

Indien iemand een vraag stelt op jouw Facebook pagina, geef dan zo snel mogelijk een antwoord. Geeft iemand een compliment op Twitter, zorg voor een retweet! Wanneer een klant in de winkel een vraag stelt of een opmerking geeft, dan wandel je niet weg alsof je de klant niet gehoord hebt, maar je dient deze klant van antwoord. Beschouw sociale netwerken dus als jouw virtuele winkel, waar klanten net zo goed vragen of opmerkingen kunnen geven, en dit in het bijzijn van de hele winkel!

Gebruik social media monitoring tools

Het is niet altijd even eenvoudig om overal aanwezig te zijn op sociale media maar gelukkig zijn er enkele social media monitoring tools te vinden die je kunnen helpen bij het controleren van activiteit op de verschillende sociale netwerken. Tools zoals Radian6, Google Alerts, Social Mention, … kunnen je steeds helpen bij het monitoren van berichten, tweets en foto’s. Sommige van deze tools kosten soms een kleine som geld, maar je zal in ieder geval zelf je sociale netwerken kunnen controleren.

Bovendien zal je sneller op de bal kunnen spelen. En hoe sneller je antwoord geeft, hoe groter de appreciatie van de klant!

Executive Summary

Brand Reputation controleren
Vind hier 3 tips die je kunnen helpen bij het controleren van je brand reputation

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *