Nice guys finish last … maar niet in marketing!

Nice guys finish last”; in de liefde klopt het vaak, maar ook in de marketing? Charles Sipe, Search Director bij Sparkplug Digital, bewees alleszins het tegendeel. Dankzij een twintigtal blikjes Cola Light verdiende zijn website een link op SEOmoz, één van de grootste en populairste internet marketing blogs op het wereldwijde web.

Cola Light, niet enkel goed voor je lijn

Alles begon met een paniekerige tweet van SEOmoz blogger Ian Lurie:

Social Media acties

Onder het motto “doe ne keer zot” vertrok Charles Sipe met 2 pakken Cola Light naar het kantoor van Ian Lurie en dropte het pakket daar aan de balie. Enkele minuten later kreeg Charles een mailtje van Ian waarin stond dat zijn website een link had verdiend omwille van zijn “briljante social media marketing”. Een mooi cadeautje, gezien SEOmoz een domain authority van maar liefst 70 punten telt en inkomende links van meer dan 1600 domeinen. Ook werd er gretig heen en weer geshared en getweet over de actie.

Opgelet: “irrelevant niceness is spam”

Acties zoals hierboven worden wel vaker gebruikt door bedrijven. Denk maar aan Zappos die onverwacht sneller verzendt dan de verzendingsoptie waarvoor de klanten betaald hadden. Zo’n acties vallen vaak onder de noemer customer service of marketing.; toch hebben zulke acties ook een gevaarlijk kantje. Het verzenden van nutteloze dingen of het lanceren van wekelijkse acties bijvoorbeeld kunnen een averechts effect hebben. Uiteindelijk kom je dan niet meer oprecht over en lijk je meer op een spammer dan een vriendelijke verkoper. Resultaat: je klant vertrekt.

Enkele tips van Mr Nice Guy

Acties zoals die van Charles Sipe kunnen waardevol zijn, maar verwacht niet dat je er altijd succes mee zal boeken. Je geschenk moet een betekenis hebben en zeker niet de klant onder druk zetten om iets in ruil te doen. Enkele tips die SEOmoz meegeeft:

  1. Overdrijf niet;
  2. Wees relevant, stuur geen rommel op;
  3. Luister naar je klant, zo kun je je geschenk relevanter maken;
  4. Verwacht niets in ruil, maar doe het ook voor je eigen plezier.

Ken jij bedrijven in de Benelux die ook zoiets voor je gedaan hebben?

Executive Summary

Wat? Be a nice guy and don’t finish last
Dus? Verbeter je customer loyalty dankzij spontane acties!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *