Multinationals verschuiven reclamebudgetten van televisie naar internet

reclamebudgetVorige week raakte bekend dat sportschoenfabrikant Adidas zijn reclamebudget weghaalt van televisie en het overgrote deel van dat budget zal gaan spenderen op internet. Een opmerkelijke tendens die ook bij andere grote bedrijven merkbaar is.

Bestuursvoorzitter Erich Stamminger deelde dit mee in een interview met de Duitse krant, Handelsblatt. Over exacte bedragen wordt met geen woord gerept maar het staat vast dat in de komende jaren meer budget besteed zal worden aan digitale media dan aan traditionele. En daar is volgens Stamminger een belangrijke reden voor: “de oude media zijn niet meer zo belangrijk voor ons”.

Het is geweten dat Adidas 13% van z’n omzet investeert in reclame. Dit jaar zullen ze een omzet van 14 miljard binnenhalen wat dus betekent dat ongeveer 2 miljard naar reclame gegaan zal zijn. In de toekomst zal Adidas dus minimaal 1 miljard aan digitale media gaan besteden. Niet slecht…

De oude media zijn niet langer belangrijk voor Adidas omdat hun doelgroep zich daar niet langer bevindt. Hun doelgroep – jongeren tussen 14 en 19 jaar – bevinden zich tegenwoordig overwegend op sociale media zoals Facebook en Youtube. Veel meer dan dat ze op televisie naar sport kijken.

Het bedrijf is nu al met een internetcampagne gestart waarin het korte promotiefilmpjes heeft laten maken die vervolgens op internet gepubliceerd werden. In die filmpjes worden verwijzingen geplaatst naar online spelletjes en e-commerce sites waar Adidas-artikelen te koop aangeboden worden. Daarnaast wordt geanalyseerd op welke platformen welke reacties binnenkomen, rekening houdend met demografie en geografie.

Ook andere multinationals verplaatsen hun reclamebudgetten. Zo maakte Adidas’ concurrent Puma onlangs bekend dat ze hun digitale reclamebudget gaan verdubbelen. Ook andere bedrijven drijven hun reclamebudget op zoals Allianz, en AB Inbev.

Deze verschuiving van reclamebudgetten was wel verwacht en die voorspelling komt nu dus uit. Zeer goed nieuws dus voor QueroMedia en onze sector in het algemeen!

zoekmachine marketing tips

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *